تاریخچه چرم در فلورانس ایتالیا (THE LEATHER HISTORY OF FLORENCE)

فلورانس یکی از شهرهای تاریخی ایتالیا و هم اکنون مرکز استان توسکانی (Tuscany) است. فلورانس یکی از شهرهای بسیار ثروتمند دوران خود و خاستگاه رنسانس (Renaissance) ایتالیا به شمار می رود. رنسانس جنبش فرهنگی بسیار مهمی بود که آغازگر دورانی از انقلاب علمی و اصلاحات مذهبی و پیشرفت هنری را در اروپا به وجود آورد. همچنین فلورانس از سالهای 1865 تا 1870 پایتخت پادشاهی کشور ایتالیا بوده است. هنر، معماری و مجسمه سازی در این شهر از جایگاه ویژه ای برخوردا بوده و فلورانس را به یکی از مهمترین مراکز هنری اروپا مبدل ساخته است بطوریکه در فلورانس بیش از چهل موزه و نگارخانه موجود می باشد. همچنین برج معروف پیزا در این شهر بوده و معروفترین هنرمندان دورمین هزاره اروپا در این شهر زندگی می کرده اند.

در دوران رنسانس، شهر فلورانس مرکز تولید نساجی در اروپا بوده و در آن زمان بسیاری از خانواده های ثروتمند از خریداران عمده پوشاک، کیف و کفش خوب محلی از شهر فلورانس بودند و متخصصان مد در اقتصاد و فرهنگ، فلورانس آن دوره را اغلب دست کم می گیرند. از سوی عده ای فلورانس به عنوان زادگاه و اولین مرکز صنعت مدرن (پس از جنگ جهانی دوم) در ایتالیا شناخته می شود.

تاریخچه چرم در شهر فلورانس به هزاران سال گذشته بر می گردد و حتی در بعضی از کتاب ها، آن را در حدود سال 1282، هنگامی که (Arte dei Cuoiai) موسسه ای هنری و صنایع دستی در فلورانس بود و قبل و بعد از دوران رنسانس هم فعالیت می کرد، تخمین زده اند. حتی اساسنامه صنفی شامل قوانین بسیار سختگیرانه هم در آن زمان وجود داشته است. کافی است بگوییم که این صنف را تشکیل دادند تا از تمام اسرار و تکنیک های مورد نیاز برای تولید محصولات چرمی با کیفیت محافظت کنند بطوریکه اگر تولید کنندگان کفش، کفش های مختلفی به غیر از چرم طبیعی و یا استفاده چرم با مواد دیگری را تولید و به فروش می رساندند، مجازات های بسیار سختی برای آنها در نظر گرفته می شد. لازم بذکر است که این تکنیک ها پس از گذشت سال ها نسل به نسل منتقل شده و هنوز هم محافظت و پنهان نگه داشته می شوند.

از آن زمان به بعد در ایتالیا، تولید محصولات چرمی با احترام به تولید محصولات بادوام و با کیفیت رو به رو گردید. اما در قرن نوزدهم، همراه با پیشرفت های شهری، و به دلیل بوی بد تولید چرم که در حال حمله به خیابانهای منطقه بود، شهرداری فلورانس تصمیم گرفت منطقه چرم را از شهر خارج کند. در امتداد رودخانه آرنو بین فلورانس و پیزا، یک منطقه چرمی جدیدی به عنوان سانتا کروس سول آرنو (Santa Croce Sull’Arno) نامگذاری شد. امروزه اقتصاد سانتا کروس مبتنی بر صنعت چرم و پوست بوده و در حقیقت بسیاری از دباغی ها و شرکت هایی که ماشین آلات و مواد شیمیایی را برای پردازش انواع چرم تولید می کنند، باعث شده تا تمام کالاهای چرمی این منطقه واقعا منحصر به فرد باشند. امروزه استان های توسکانی (Tuscany) و مارکه (Marche)، جزو مهمترین و اصلی ترین مناطق تولید چرم در ایتالیا به حساب می آیند.

فعالیت های تجاری در این منطقه باعث شده است تا مسیر مهم تولید و عرضه انواع چرم برای افراد محلی و گردشگران ایجاد گردد و حتی کارشناسان و علاقه مندان بتوانند قدم به قدم، همه مراحل روند تبدیل چرم از مواد اولیه را تا محصول نهایی بیاموزند. این منطقه حدود 85 درصد چرم ایتالیایی را تولید کرده و به نوعی پایتخت جهانی چرم نامیده می شود. همچنین با توجه به نوآوری و توسعه فناوری و مهمتر از همه، توجه مستمر به محیط زیست در این منطقه باعث به وجود آمدن اولین و کارآمدترین کارخانه تصفیه در کشور ایتالیا شده و همه این عوامل باعث شده اند تا شهر فلورانس به مرکز بسیار مهمی از تولید، پخش و صادرات انواع پوست و چرم حیوانات تبدیل گشته و نقش بسیار مهمی را در اقتصاد ایتالیا داشته باشد.

شهر فلورانس از سال 1928 به عنوان مرکز شرکت مد ایتالیایی معروف سالواتوره فراگامو (Salvatore Ferragamo) بوده و همچنین موزه معروف کفش سالواتوره فراگامو (Salvatore Ferragamo Museo) در این شهر واقع شده است. فلورانس زادگاه شرکت های معروفی همچون گوجی (Gucci)، روبرتو کاوالی (Roberto Cavalli)، امیلیو پوچی (Emilio Pucci)، روبرتو کاواچی (Roberto Capucci) و آرمانو اسکروینو (Ermanno Scervino) میباشد. سایر بازیگران اصلی صنعت مد مانند پرادا (Prada) و شانل (Chanel) دفاتر و فروشگاه های بزرگی در فلورانس و حومه آن دارند. در خیابان اصلی خرید مجلل فلورانس، فروشگاه های بزرگ و مدرن مد، کالاهای لوکس، پوشاک، لوازم آرایشی، عطر، طراحی داخلی، عینک، ساعت، کیف و کفش و همچنین جواهر فروشی های لوکسی مانند بلغاری (Bulgari) دارای بوتیک های ظریف خود هستند. دو خیابان via del Parione و via Roma نیز خیابان های دیگری هستند که به دلیل داشتن فروشگاه های زیادی از مد مشهور هستند. امروزه مغازه های چرمی را می توان در همه جای شهر یافت و به راحتی می توانید هر کالای چرمی را که حتی تا به حال به آن فکر نکرده اید را بیابید. شما در فلورانس احساس انرژی مد می کنید و این احساس را در هیچ شهری از شهرهای جهان نمی توانید داشته باشید. فلورانس شهری بسیار جذاب، دنج، زیبا و شهری به معنای واقعی الهام بخش است. مکان های شگفت انگیز زیادی در این شهر وجود دارند که باید از آنها بازدید کرده و به جرات می توان گفت که در این شهر چیزهای منحصر به فردی برای دیدن وجود دارند که شما در هیچ جای دیگری نمی توانید آنها را پیدا کنید.

ترجمه : عباس احمدی

دیدگاهتان را بنویسید