استفاده مجدد و بهینه از لباس های کهنه

روزی نیست که طرح های جدیدی در دنیای مد ظاهر نشود. طبق تحقیقات، طول عمر لباس های خریداری شده کاهش یافته است. امروزه برای حفاظت از محیط زیست، استفاده از مواد شیمیایی در تولید پوشاک ممنوع یا محدود شده است. نه تنها تولیدکنندگان، بلکه مصرف کنندگان نیز نقش بسزایی در این زمینه دارند. به همین دلیل، ترجیح محصولات ارزان قیمت، به ویژه به نام فست مد، خطرات زیادی را از نظر پایداری به همراه دارد. در حقیقت، استفاده از مواد شیمیایی بد در تولید لباس های ارزان، بر سلامت انسان و همچنین محیط زیست تأثیر منفی می گذارد.

تنها در کشور آمریکا ‌در بیست‌ساله گذشته وزن لباس‌هایی که دور ریخته شده از ۷ میلیون تن به ۱۴ میلیون تن در سال رسیده است، که این یک فاجعه است. فست فشن دائم در حال تبلیغ لباس است و مردم را وسوسه می‌کند که لباس جدید بخرند. درواقع به همان میزان که فست فود برای سلامتی ما ضرر دارد فست فشن هم مضر است.

طرفداران محیط‌زیست مردم را به خرید لباس گران‌قیمت تشویق می‌کنند. این‌ یک واقعیت است؛ ارزان ‌بودن لباس باعث می‌شود مردم لباس‌های بیشتری بخرند و لباس‌های بیشتری را هم دور بیندازند. البته بعضی از برندهای پوشاک پیشنهاد داده‌اند که مردم لباس‌های خود را از هر نوعی و با هر مارکی که دارند، وقتی دیگر به آن‌ها نیاز ندارند؛ برای بازیافت تحویل دهند و به‌جای آن بُن خرید لباس‌های جدید دریافت کنند.

یکی از روش هایی که امروزه می‌توانید از طریق آن درآمد کسب کنید، تبدیل لباس های کهنه به لوازم دیگر است. در این روش شما حتی برای تهیه مواد اولیه هزینه ای پرداخت نخواهید کرد. در این مطلب روش هایی به شما ارائه می‌کنیم که بدون دور ریختن لباس هایتان، از آن ها حداکثر استفاده را داشته باشید.

یک ایده‌ی بسیار جالب و هیجان‌انگیز برای مادران این است که با استفاده از لباس‌های کهنه و قدیمی فرزندانشان برای آن‌ها یک لحاف بدوزند. بر اساس مطالعات انجام‌شده درزمینهٔ رشد هوش و استعداد کودکان ساخت کاردستی تأثیر بسزایی در تقویت هوش کودکان دارد. شما می‌توانید از لباس‌های کهنه، کاردستی بسیار عالی و کاربردی تهیه کنید. این کاردستی می‌تواند یک کتاب داستان تصویری باشد. گاهی می‌تواند دوخت لباس برای عروسک‌های فرزندتان باشد. برای یک کودک بسیار جذاب است که از لباس‌های کهنه‌ی خودش یک لباس برای عروسکش بدوزد.

استفاده مجدد و بهینه از لباس های کهنه

ابتدا لباس کهنه را به خشک‌شویی ‌دهید و سپس با یک برش ساده آن را به یک کوسن زیبا تبدیل کنید. این لباس کهنه می‌تواند پیراهن زنانه، پیراهن مردانه، انواع تیشرت و یا ژاکت‌های کهنه شما باشد. حتی این لباس می‌تواند یادگاری از دوست عزیزی و یا عشق شما باشد. شاید بخواهید قبل از اینکه لباستان کهنه شود از آن‌یک کوسن زیبا بسازید همراه با عکس‌های مشترکتان.

ژاکت‌ها به دلیل نوع بافتی که دارند، فقط کافی است که یکی از هزاران گره آن باز و کشیده شود آنگاه یک سوراخ بزرگ در لباس شما ایجاد می‌شود؛ قبل از اینکه لباس کهنه شود دیگر قابل‌استفاده نیست. با این ایده می‌توانید با استفاده از لباس‌های بافتنی کهنه‌ی خودتان یک کلاه زیبای زمستانی آماده کنید.

اگر شلوار جین کهنه دارید و استفاده نمی‌کنید، بهترین روش برای بهره گیری از آن ها، تبدیل کردن به کیف های زیبا است. حتی می‌توانید به جیب های کوچکی تبدیل کرده و روی دیوار اتاقتان نصب کنید و گوشی موبایل و یا لوازم خرد را داخل آن قرار دهید.

شما می توانید پارچه های مختلف را ترکیب کنید و محصول جدیدی برای خود بسازید. می‌توانید با ترکیب جین و پارچه‌های مختلف، لباس های زیبایی خلق کنید.

اگر لباس‌های کهنه‌ای دارید که هنوز هم برای شما مناسب است، سعی کنید آن‌ها را برای استفاده مجدد کوتاه کنید. مثلا می‌توانید شلوار کهنه خود را کوتاه کنید و شلوارک جدیدی بدست آورید. همچنین می‌توانید دامن بلند خود را به دامن کوتاه‌تر یا تی‌شرت خود را به یک تاپ تبدیل کنید.

ترفند دیگری که می‌توانیم از آن استفاده کنیم این است که از پارچه لباس‌های دورریختنی خود برای تولید هدبند استفاده کنیم. یا از نوارهای نازک چند پارچه برای بافتن دستبند یا تهیه گردنبند استفاده کرد. تبدیل یک تی‌شرت قدیمی به یک کیف دستی شیک نیز آسان است.

می‌توانید از لباس‌های کهنه خود، خرس عروسکی برای کودکان تهیه کنید. برای به دست آوردن الگوی خرس عروسکی یا هر عروسک دیگری از اینترنت کمک بگیرید. می‌توانید خرس را با ضایعات پارچه‌ای دیگر لباس‌ها پر کنید. از دکمه‌های لباس‌های کهنه نیز می‌توان برای دوختن چشم و دماغ عروسک استفاده کرد.

راه دیگر برای استفاده مجدد از لباس‌های فرسوده، ایجاد یک قاب عکس کاملا سفارشی و دلخواه است. از یک تکه مقوا، چسب پارچه و یک لباس قدیمی استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید