لذت پوشیدن کفش دست دوز سنتی رانت بخیه (کف بخیه) سی سی

رانت بخیه (کف بخیه) سبک بسیار قدیمی برای دوختن کفش های کاملا دست دوز بوده و دارای ساختاری متفاوت و متحول در نگاره های بسیار دور می باشد. رانت بخیه جایگاه هنری ویژه ای در تولید کفش دست دوز داشته که متاسفانه رو به انقراض کامل در تبریز و جهان بوده و هنرمندان کمی توانایی اجرای آن را دارند.

چرم ماده شگفت انگیزی است و یک جفت کفش چرمی دست دوز می تواند تا 20 سال دوام داشته باشد و این در حالیست که کفش های تولید شده از چرم های مصنوعی بعد از یک دوره استفاده ممکن است بدور انداخته شوند. همچنین کفش های چرمی را می توان تعمیر نمود و این خود یک نیاز اصلی برای دستیابی به اقتصاد مدور بوده و به میزان بسیار بالایی زباله را کاهش می دهد.

این نوع کفش ها به درخواست مشتری و بصورت سفارشی دوخته می شوند و کفش هایی هستند که می توانند سال های سال، آنها را پوشیده و از آنها لذت ببرید. بنابراین در مقایسه با کفش های دیگر گرانتر بوده اما کاملا منطقی است که این سرمایه گذاری بسیار ارزشمند بوده و از نظر سلامتی برای پا نیز بسیار مورد تائید همگان بوده و خواهد بود.

رانت بخیه بدین صورت انجام می شود که پس از آماده سازی رویه، زیره (که اکثرا از جنس چرم گاومیش است) بعد از باز شدن خط دور کفش، با استفاده از درفش، چرم دانه دانه با دست سوراخ شده و بخیه های کنار کفش دوخته می شود (اصطلاحا بخیه زده می شود). رانت بخیه علاوه بر اینکه بر زیبایی ظاهری کفش می افزاید، باعث اتصال بسیار محکم رویه و زیره کفش به یکدیگر شده و عملا بدون استفاده از هر گونه ماده شیمیایی، باعث جوش خوردن دو قسمت اصلی کفش به یکدیگر شده و در نهایت باعث افزایش عمر و حفظ حالت کفش می شود.

در این نوع کفش ها، اوج رنگ آمیزی و هنر در رنگ نخ ها و تنوع دادن به کفش ممکن بوده و امکان بداهه پردازی در رانت بخیه بسیار بالاست. در این نوع کفش ها گاها، برای هر لنگه تا ۱۰۰۰ بخیه زده می شوند. رانت بخیه، کاملا به صورت دستی (با استفاده از درفش و نخ) و باید با دقت انجام شود تا علاوه بر کیفیت، زیبایی کفش نیز حفظ گردد و به همین دلیل، نیاز به دقت و حوصله بسیاری است که متاسفانه کمتر از ده نفر قادر به دوخت این نوع کفش ها در کشور هستند.

متاسفانه بنظر می رسد که در دنیای سریع ما، ارزش و دوام چرم کاملا فراموش شده و بدون هیچ گونه اندیشه ای در مورد عواقب موجود آن، در جستجوی موارد ارزان قیمت و یکبار مصرف هستیم. در این دنیا مواد هیچ ارزشی نداشته و خسارت های وارد شده به طبیعت و کره زمین به طور فزاینده ای مشهود شده اند.

اگر بخواهیم کفشی برای نشان دادن زیبایی و کیفیت کفش های دست دوز سنتی تبریز ارایه کنیم، یقینا کفش های دست دوز رانت بخیه یکی از انتخاب ها برای به نمایش گذاشتن اعتبار کفش دست دوز تبریز کافی است. استاد حاج محمد خادم، موسس صنایع چرمی سی سی و پدر کفش دست دوز، تبحر خاصی در دوخت این نوع کفش داشته و تا به امروز به تعدادی از شاگردان خاص خود نیز این سبک را آموزش دادند.

دیدگاهتان را بنویسید