چگونه چرم اصلی را تشخیص دهیم؟

چرم از دوره های اولیه تاریخ بشر به عنوان مواد اولیه برای تولید لباس استفاده می شده است. امروزه تأثیر استفاده از فناوری های پیشرفته در تولید محصولات چرمی بسیار زیاد است. پارچه چرمی حتی پس از اختراع چرم مصنوعی، همچنان یکی از محصولات نساجی و پارچه مورد علاقه مردم است. امروزه بازار تولید لباس و وسایل چرمی از گذشته الهام گرفته و طراحان مد و معاصر هنوز هم برای طراحی محصولات چرمی از تاریخ کمک می‌گیرند؛ از چکمه‌های چرمی گرفته تا عینک‌های خلبانی که یادآور کابوی‌های قدیمی و هوانوردان جنگ جهانی دوم هستند.

چگونه چرم طبیعی را از چرم مصنوعی تشخیص دهیم؟

  • توجه به لبه های کیف چرمی

چرم طبیعی از پوست گاو و حیوانات مختلف تولید می شود. بیشتر اوقات چرم را نمی توان صاف برش داد. هنگامی که چرم واقعی بریده می شود، با لبه های خشن و نا متقارن خود جلب توجه می کند. اگر برایتان سوال پیش می آید که در کیف ها از چرم طبیعی استفاده شده است یا چرم مصنوعی، باید به لبه های آن توجه ویژه ای داشته باشید. اگر کیفی دارای لبه های کاملا صاف باشد پس حتما آن کیف از چرم مصنوعی تولید شده است.

  • تست آب

یکی از ویژگی های چرم طبیعی، جذب آب است. به همین دلیل کفش های تولید شده با پارچه چرمی با استفاده از وازلین یا اسپری های مختلف ضد آب می شوند. امروزه این فرآیند در بوت های مردانه و زنانه نوبوک اعمال می‌شود. اگر نمی توانید تصمیم بگیرید که چرم طبیعی است یا چرم مصنوعی، مقداری آب روی چرم بریزید. اگر آب جذب آن شود، محصول مورد نظر از چرم طبیعی ساخته شده است.

  • توجه به بافت پارچه

روش دیگری که در زمینه تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی به شما کمک خواهد کرد، بررسی سطح آن است. چرم مصنوعی یک ماده پلاستیکی و پلی استر با الگوی چرم واقعی است و سطح آن کاملا صاف است. از سوی دیگر، سطح چرم اصل دارای سطح ناصاف و دارای پستی و بلندی است.

  • توجه به بوی چرم

چرم اصل از دباغی و فرآوری پوست گاو و گوسفند تولید می‌شود. مهم نیست که چقدر فرآوری شده باشد، چرم اصل بوی خاص خود را دارد که با بوییدن محصولات چرمی متوجه آن خواهید شد و در این زمینه به شما کمک خواهد کرد.

  • توجه به سوراخ های موجود روی سطح چرم

جای سوزن های خیاطی بر روی پارچه چرم مصنوعی چندان برجسته نیستند. برای این کار می توانید با ذره بین نقاط شروع و پایان دوخت پارچه را بررسی کنید. چرم اصل یک ماده بسیار سخت برای سوراخ کردن است. به همین دلیل سوراخ های دوخت به وضوح قابل مشاهده است.

  • فشردن چرم

اگر با انگشت روی چرم مصنوعی فشار وارد کنید، بعد از برداشتن دست هیچ آثاری به جای نمی‌ماند. اما در چرم طبیعی بعد از اعمال فشار، جای دست شما باقی مانده و بعد از مدتی به حالت اول باز می گردد. این روش را امتحان کنید تا مواد چرم واقعی را از چرم مصنوعی تشخیص دهید.

انواع پوست چرم طبیعی

  • نبوک

نبوک نوعی چرم طبیعی است که معمولاً از پوست گاو تهیه می شود، اما اغلب در تولید محصولاتی مانند بوت یا کفش استفاده می شود. این نوع پارچه چرمی نسبت به جیر در برابر آب مقاوم تر است.

  • جیر

این پارچه چرمی از پوست بز تولید می شود. در مقایسه با نوبوک، نرم تر است و در برابر آب مقاومت کمتری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید