پنج نکته کلیدی جهت تشخیص چرم اصلی از چرم تقلبی

به دلیل مزیت‌های محصولات چرم طبیعی از قبیل: دوام، استحکام، زیبایی، جذابیت همیشگی، انعطاف پذیری و داشتن اصالت، افراد ترجیح می‌دهند به سراغ این جنس بروند و آن را خریداری نمایند. اما وجود محصولات تقلبی و چرم مصنوعی که از لحاظ ظاهری بسیار شبیه چرم طبیعی است، باعث شده تا افرادی که در چرم شناسی مبتدی هستند و در این خصوص سررشته‌ای ندارند، در تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی دچار مشکل شوند و نتوانند کالای مناسبی را خریداری نمایند.

چرم واقعی از پوست حیوانات ساخته شده است. در این زمینه پوست گاو بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد، اما چرم واقعی را می توان از پوست هر حیوانی از جمله گاومیش، گوزن، تمساح و شترمرغ تهیه کرد. چرم مصنوعی از مواد مصنوعی ساخته شده است که برای تقلید ظاهر و احساس چرم طراحی شده است.

پنج نکته جهت تشخیص چرم اصلی از چرم مصنوعی

1) برچسب لباس را بررسی کنید

یکی از سریع‌ترین و ساده‌ترین راه‌ها برای تشخیص چرم اصلی از تقلبی، بررسی برچسب است. تمام محصولاتی که از چرم اصل و طبیعی ساخته شده‌اند، دارای نشان مخصوص خود هستند؛ لذا بهتر است هنگام خرید حتماً از فروشنده بخواهید تا شناسنامه و برچسب کالای چرمی را در اختیارتان قرار دهد تا شما از اصل بودن آن مطمئن شوید.

2) ظاهر محصول را بررسی کنید

راه دیگر برای تشخیص تفاوت و تصمیم گیری در مورد واقعی یا جعلی بودن چیزی، بررسی ظاهر است. هنگام خرید محصولات چرمی، اگر به چرم اصلی و طبیعی نگاه کنید، برای اینکه متوجه بافت فشرده و متراکم آن بشوید، فقط کافیست قسمت‌های برش خورده محصول را مشاهده کنید، چرم‌های طبیعی دارای طرحی منحصربه فرد و غیر تکراری هستند، در صورتی که چرم‌های مصنوعی از جنس پلاستیک بوده و الیاف متراکمی ندارند.

3) به محصول دست بزنید

وقتی چرم اصلی را فشار دهید یا خطی روی سطح آن بکشید، همانند پوست انسان جای آن می‌ماند و بعد از مدت کمی به حالت اول خود باز می‌گردد. چرم اصل و طبیعی که از پوست حیوانات تهیه شده است معمولاً دارای چین و چروک و خراش بوده و سطح یکنواختی ندارد. پس می‌توان گفت تفاوت بین چرم اصلی و مصنوعی ضخامت ناهمگن موجود در چرم‌های طبیعی است.

محصول چرمی را بو کنید

4) محصول چرمی را بو کنید

یکی دیگر از راه‌های تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی، بوی آنها است. شما می‌توانید با استفاده از حس بویایی خود به راحتی چرم طبیعی را بشناسید. محصول مورد نظرتان را بو کنید، اگر بوی تندی داشت یا اینکه بوی حیوان می‌داد که به آسانی این بو از بین نمی‌رفت، مطمئناً از چرم طبیعی ساخته شده؛ چراکه چرم مصنوعی بوی پلاستیک می‌دهد.

5) بررسی برخی موارد دیگر که به شما کمک خواهد کرد

قیمت

برچسب قیمت می تواند به شما کمک کند که آیا یک کالا از چرم واقعی ساخته شده است یا خیر. چرم واقعی به دلیل کیفیت برتر و سطح مهارتی که برای تولید آن به کار گرفته شده است، گران‌تر است.

تست آب

چرم طبیعی قطرات آب را کاملا به خود جذب می‌کند اما چرم مصنوعی آب را پس خواهد داد.

پشت چرم را بررسی کنید

اگر چرم تقلبی باشد، پشت آن ممکن است شبیه کاغذ یا پارچه باشد. رنگ پشت چرم اصل اغلب کمی با رنگ روی آن متفاوت است. معمولاً پشت چرم طبیعی حالت پرزدار و پشت چرم مصنوعی به صورت شبکه‌هایی است که با نخ دوخته شده است. پس اگر در پشت یک محصول چرمی نخ دیدید، به طور حتم از چرم مصنوعی تهیه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید