چرم طبیعی و شناخت انواع چرم واقعی

محصولات چرمی به دلیل دارا بودن بافت ظریف و طبیعی، با محصولات دیگری که از مواد مصنوعی ساخته شده‌اند، بسیار متفاوت هستند. امروزه، در بازار محصولاتی شبیه به چرم موجود است که با قیمت کمتری به فروش می‌رسند .علاوه بر این محصولاتی هم وجود دارد که در ساخت آن از چرم مصنوعی استفاده شده ولی به اسم چرم واقعی به بازار ارائه می‌شود.این ترفندی است که بازاریابان برای گمراه کردن مصرف کنندگان استفاده می کنند. اگر می‌خواهید یک جنس با کیفیت چرمی بخرید باید بدانید که گران قیمت است و باید بدانیم چگونه چرم واقعی را از چرم جعلی تشخیص دهیم.

تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی

از محصولاتی که به عنوان چرم طبیعی مشخص نشده اند، دوری کنید. اگر روی آن اتیکت محصول مصنوعی‌ نوشته شده باشد، پس همین طور است. اگر اطلاعاتی روی محصول درج نشده باشد به این معنی است که تولید کننده قصد دارد واقعی یا مصنوعی بودن جنس را پنهان کند. البته قابل ذکر است که اتیکت روی جنس های دست دوم ممکن است گم شود. در حالی که اکثر تولید کننده ها به خاطر استفاده از چرم واقعی در تولید محصولاتشان، اطلاعاتی را با غرور روی اتیکت محصول درج می‌کنند مانند، چرم واقعی یا چرم طبیعی، محصول تولید شده از پوست حیوانی.

  • چرم طبیعی

سطح چرم را بررسی کنید، برجستگی هایی که مثل یک نقص روی آن وجود دارد نشانگر واقعی بودن آن است. این نقص ها، اصولا خوب است. به یاد داشته باشید که چرم واقعی از پوست حیوانات ساخته می‌شود به طوری که هر قطعه از پوست به دلیل حیوانی که از آن به دست آمده کاملا متفاوت است. بافت صاف و یکدست نشانگر آن است که توسط دستگاه تولید شده است.

ممکن است بر روی سطح چرم طبیعی، چروک ها و خراش هایی وجود داشته باشد، این خوب است به یاد داشته باشید، هرچه تولید کنندگان در این زمینه مهارت کسب می‌کنند طرح هایی تولید می‌کنند که از چرم واقعی تقلید می‌کند. این امر باعث می‌شود هنگام خرید اینترنتی اصل بودن جنس را تشخیص ندهید و دچار تردید شوید.

  • چرم طبیعی

به چرم فشار وارد کنید و عکس العمل آن را ببینید

وقتی به چرم واقعی که مانند پوست واقعی است، فشاری وارد می‌شود چروک می‌شود. اما وقتی به چرم مصنوعی فشار وارد می کنیم نه تنها حالت خود را از دست نمی‌دهد بلکه سختی آن را حس میکنیم.

چرم طبیعی را بو کنید

به جای بوی پلاستیک و شیمیایی دنبال یک بوی طبیعی و کپک مانند باشید. اگر نمی‌دانید در مورد چرم ها دنبال چه بویی باشید، به یک مغازه‌ ای که مطمئن هستید چرم واقعی می فروشد بروید. چنتا از کفش‌ها و کیف های چرمی را بو کنید. از فروشنده محصولاتی که از چرم مصنوعی ساخته شده اند، درخواست کنید و آنها را نیز بو کنید. کم کم متوجه فرق بین چرم اصلی و مصنوعی خواهید شد.به یاد داشته باشید، چرم طبیعی از پوست حیوان واقعی و چرم مصنوعی از پلاستیک ساخته می شود. همه چیز واضح به نظر می رسد،چرم واقعی بوی خاص خود را دارد و چرم مصنوعی بوی پلاستیک می دهد.

چرم طبیعی

سوزاندن چرم را امتحان کنید

سوزاندن چرم را امتحان کنید ولی این را هم در نظر بگیرید که این کار ریسک است و ممکن است به به کالای خود آسیب بزنید. با یک قطعه کوچک چرم و یا قسمت زیر مبل که دیده نمی شود میتوانید این تست را انجام دهید. برای انجام این تست قسمت مورد نظر را 5 الی 10 ثانیه در مقابل آتش قرار دهید. چرم واقعی به طور خفیف سیاه می شود و بوی، موی سوخته را می‌دهد. چرم مصنوعی آتش می‌گیرد و بوی پلاستیک از خود به جای می گذارد.

به لبه های چرم طبیعی توجه کنید

به لبه های چرم توجه کنید. زیرا لبه های چرم واقعی دارای برجستگی هایی است ولی در چرم مصنوعی این لبه ها صاف و یکدست هستند.معمولا چرم هایی که توسط دستگاه تولید می‌شود این شکلی هستند. چرم واقعی از لایه های زیادی تشکیل شده است، بنابر این لبه ها به طور طبیعی نامنظم هستند در حالی که در چرم مصنوعی این لایه ها وجود ندارند.

چرم طبیعی

چرم طبیعی را تا کنید تا ببینید که در قسمت تا شده تغییر رنگی ایجاد می شود یا نه

چرم واقعی چون انعطاف پذیری خاصی دارد به راحتی تا می شود و در قسمت تا شده رنگش تغییر کرده و چروک می شود. چرم مصنوعی نسبت به طبیعی دارای بافتی سفت و منظم است و سخت تا می شود.

روی محصول چرم طبیعی چند قطره آب بریزید

روی محصول چرم چند قطره آب بریزید اگر آب داخل آن نفوذ کند، چرم واقعی است. اگر جعلی باشد قطره های آب روی سطح آن جمع می شود. ولی آب بعد از چند ثانیه داخل چرم واقعی نفوذ می کند.

چرم طبیعی

به یاد داشته باشید، چرم واقعی اصلا ارزان نیست

محصولی که تماما از چرم واقعی ساخته می شود گران قیمت است. فروشگاه های مختلف را بررسی کنید و از قیمت محصولات تمام چرم، نیمه چرم و چرم مصنوعی مطلع شوید. در بین چرم ها، چرم گاو از همه گران تر است. دلیل این امر دوام زیاد آن است. از لایه های زیرین پوست گاو برای تهیه کمر استفاده می شود. اگر به محصولی برخورد کردید که به عنوان چرم واقعی به فروش می رسد ولی قیمت آن پایین است، پس واقعی نیست چرا که چرم طبیعی گران است. خود چرم واقعی دارای انواع مختلف با قیمت های مختلف است.

به رنگ توجه نکنید

به رنگ توجه نکنید، چون ممکن است چرم طبیعی هم، رنگی باشد. مثلا اگر رنگ یک مبل راحتی چرم، آبی روشن باشد، به این فک نکنید که تقلبی است. چرم های طبیعی و مصنوعی را می‌توان رنگ کاری کرد. بنابراین در انتخاب چرم به حسی که به شما دست می‌دهد یا به بو و بافت آن توجه کنید نه رنگ چرم.

چرم طبیعی

شناخت انواع مختلف چرم واقعی

  1. برخی افراد فکر می کنند چرم واقعی تنها یک نوع است و هنگام خرید فقط به دنبال مقایسه چرم واقعی و مصنوعی هستند. در حالی که افراد  با تجربه در این زمینه می‌دانند که چندین نوع چرم واقعی وجود دارد. انواع چرم اصل، از لوکس ترین تا کمترین قیمت به ترتیب زیر است:
  • لایه چرم طبیعی کامل
  • لایه بالایی چرم طبیعی
  • چرم واقعی
  • چرم سالپا

2. برای داشتن یک محصول با کیفیت چرمی، لایه چرم طبیعی کامل خریداری کنید. در تولید این نوع چرم، از سخت ترین و با دوام ترین قسمت پوست استفاده می شود. تغییرات خاصی روی این نوع چرم داده نمی شود و منحنی و رنگ خاص خود را دارد. به دلیل کمبود پوست حیوان و تولید سخت این نوع چرم، قیمت آن بسیار بالاست. به یاد داشته باشید ممکن است یک تولید کننده هنگام تولید محصول فقط مقدار کمی از این نوع چرم را استفاده کند و به عنوان لایه چرم طبیعی کامل آن را به فروش برساند. توصیه می شود بدون دیدن محصول، خرید نکنید.

چرم طبیعی

3. اگر می‌خواهید یک محصول چرم با کیفیت و با قیمت مناسب خریداری کنید، چرم لایه بالا طبیعی بخرید. یکی از چرم های لوکس شناخته شده، چرم لایه بالا طبیعی است. این نوع چرم، لایه زیرین چرم طبیعی کامل است تا عیب‌های آن را بپوشاند. نسبت به چرم طبیعی کامل، صاف تر است و راحت تر می توان روی آن تغییراتی ایجاد کرد که این موضوع باعث می شود قیمت آن نسبتا مناسب باشد. شاید به اندازه لایه چرم طبیعی کامل مقاوم نباشد ولی حتما، چرم خوبی است.

4. به یاد داشته باشید چرم واقعی، احساسی شبیه به جیر دارد. این نوع چرم، از قسمت نرم تر پوست حیوان ساخته می شود و قسمت سخت پوست از آن جدا می شود تا به راحتی روی آن کار کنند. این نوع چرم شاید به اندازه، لایه چرم طبیعی کامل یا چرم لایه بالا طبیعی مقاوم نباشد، ولی به خاطر تولید آسان لوازم مختلف قیمت مناسب تری دارد.بدانید که چرم اصل یک اعتبار است.

چرم طبیعی

5. شاید اسم چرم سالپا برای شما آشنا نباشد. این چرم از به هم چسبیدن ضایعات چرم های دیگر، با چسب مخصوص به وجود می آید. چرم سالپا هم نوعی چرم است ولی یکدست نیست.به همین دلیل بسیار ارزان و بی کیفیت است.

منبع: wikihow

دیدگاهتان را بنویسید