مد زنانه در قرن نوزدهم و تکامل آن

در قرن نوزدهم مد، هم بازتابی از پیشرفت های تکنولوژیک و هم بازتابی از تغییر نگرش های فرهنگی و اجتماعی نسبت به جنسیت و طبقه اجتماعی به شمار می رفت. جریان انقلاب صنعتی که آغازش به یک سده قبل باز می گشت، رفته رفته شتاب یافت و گرچه این امر تولید، توزیع، ارتباطات و مصرف مد را تحت تاثیر قرار داد. پس از انقلاب فرانسه که در آغاز قرن نوزدهم در اروپا رخ داد، اعلام ناپلئون خود به عنوان امپراتور باعث شد بسیاری از چیزها تغییر کند. به گفته برخی منابع، تغییرات ناگهانی در سبک لباس و همچنین ایده های جدیدی که در این فرآیند شکل گرفت، رخ داد. به خصوص با تغییر در تعادل و تناسب در مد، سبک های راحت و منحصر به فردتری پدیدار شد.

اگر به عکس های زنان و مردان قرن نوزدهم دقت کنید، متوجه می‌شوید که لباس های سفید و فاق بلند از آن زمان تا کنون جزو محبوب ترین ها بوده است. در سال 1832 زنان اهمیت خاصی به ظاهر و کمر تنگ می‌دادند. می‌توان به محبوب بودن کرست در آن زمان ها اشاره کرد. در مد زنانه قرن نوزدهم لباس مهمانی ها دارای آستین‌های بزرگ و یقه بسته بودند. در لباس‌های روزانه شال و شنل همراه این سبک بود.

دامن های پفی تولید شده از پارچه های سفت کرینولین

این دامن های مخروطی ساخته شده با پارچه کرینولین که در نتیجه تلاش زنان خیاط شاغل در کاخ ناپلئون پدیدار شد. اما در سال 1869 ویکتوریا و شاهزاده مترنیچ از این لباس خوششان نیامد و در نتیجه روند مد دوباره عوض شد. با گذشت زمان مدل آن عوض شد. این مد در اواخر دهه 1870 شکل اغراق آمیزی به خود گرفت.

سپس این دامن ها با دنباله های دراز تر طراحی شد. روی این دامن ها ژاکت های ساده می‌پوشیدند. در آن سال‌ها، لباس‌هایی با دامن‌های دراپه‌ای که «پولون» نامیده می‌شدند و به خوبی روی بدن می‌چسبیدند، بسیار محبوب شدند. آستین های این لباس بلند و باریکی بود و پشت آن دنباله داشت. علاوه بر این، جلوی لباس با دکمه بسته می شد و دارای یقه بزرگ و ایستاده بود. در سال 1893 کمربندهای تنگ هم به این لباس اضافه شد.

بعد از گذشت مدتی بلوزهایی شبیه به پیراهن مردانه با یقه ایستاده با شلوار گلف پوشیده می شد، شروع به محبوبیت کرد. در آغاز قرن نوزدهم، دامن های داخلی لایه ای و دایره ای با دامن های داخلی ساده تر و تک لایه جایگزین شدند. کرست های ساخته شده از پارچه نخی شروع به پوشیدن کردند. به نظر می رسد پوشیدن کرست روی لباس ها که در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است، نمادی از بازگشت مد به قرن ها قبل است. در این دوران دامن ها تا نوک انگشتان بلند بود.

اکسسوری های قرن نوزدهم

اکسسوری های مورد استفاده در این دوره جواهرات مختلف، سنگ های قیمتی، روبان، پر و گل بود. صرف نظر از فصل، خانم‌ها همیشه استایل خود را با چتر های مختلف، تکمیل می کردند. کیف هایی که در آن دوران مورد استفاده قرار می‌گرفت، از جنس مخمل و چرم بود که دارای زنجیر های ساخته شده از نقره، جواهرات و طلا و مروارید بود.

در قرن نوزدهم، اکسسوری‌های زنانه بعد از ناپلئون شکل عجیب‌تری به خود گرفت. تاج ها، کمربندها و گردنبندهای درخشان، گوشواره ها و دستبندها به سبک یونانی بسیار محبوب شد. در این دوره عمامه‌های پردار ساخته شده از مخمل رنگی در مد زنانه متاثر از شرق رایج شد.

دیدگاهتان را بنویسید