هرچیزی که باید در مورد چرم بدانید

چرم و محصولات چرمی که تاریخ آن به اندازه بشریت، قدیمی است، امروزه در نتیجه طراحی های مدرن به یکی از محصولات ضروری تبدیل شده است. روش هایی برای آماده سازی چرم برای از بین بردن ویژگی های منفی آن وجود دارد که در ادامه به صورت کامل به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

مواد گیاهی : از دانه های گیاهی مختلف استفاده می‌شود.

مواد معدنی : در این روش چرم با ترکیبات کروم آماده می‌شود.

مرحله آخر یا Finisaj : در این مرحله شکل، رنگ و بافت دلخواه به چرم داده می شود.

خصوصیات چرم

خصوصیات چرم را می‌توان به صورت زیر نوشت :

مقاومت و ماندگاری بالا، سوراخ های موجود در سطح چرم که جریان آب و هوا را ممکن می سازد؛ جذب و دفع رطوبت و داشتن انعطاف پذیری قابل قبول.

چرم

فواید چرم

فواید چرم عبارتند از :

به دلیل نفوذ جریان هوا به داخل کفش، پاها را خنک نگه می‌دارد، به سرعت فرسوده و پاره نمی‌شود، به دلیل جذب رطوبت باعث از بین رفتن بوی بد پاها می‌شود و به دلیل خاصیت انعطاف پذیری، با شکل پای شما منطبق می‌شود.

حیواناتی که می‌توان از پوست آنها چرم تولید کرد عبارتند از : گاو، گوسفند، اسب، گوزن و…

در ترکیب چرم 50.2 درصد کربن، 25.4 درصد اکسیژن، 17.8 درصد نیتروژن، 4.6 درصد هیدروژن و 2 درصد گوگرد وجود دارد.

قسمت های مختلف پوست:

در تولید چرم از قسمت های بخصوص پوست حیوانات استفاده می‌شود.پوست پشت حیوانات که بافت سخت تری دارند، رایج ترین و با ارزش ترین قسمت مورد استفاده در تولید چرم است.

چرم

انواع چرم های صنعتی

vidala

چرمی که از ترکیب پوست گاو و اسب با نمک های کروم به دست می آید. این چرم طی فرآیند های مختلف در رنگ های متنوع و با بافت نرم تولید می‌شود. این چرم در کفش های زمستانی، بوت های سربازی و دمپایی های فانتزی بیشتر استفاده می‌شود.

روش های نگهداری از چرم Vidala

اگر سطح این چرم دچار گرد و غبار یا گل و لای و غیره شده است، می‌توانید با یک دستمال و یا فرچه نرم تمیز کنید. سپس از روغن های مخصوص چرم استفاده کنید و 10 دقیقه صبر کنید و با یک فرچه روی سطح آن پخش کنید. این کار باعث براق شدن آن می‌شود. برای از بین بردن چروک های ایجاد شده در کفش که به هنگام استفاده از آن ایجاد شده است، در داخل آن، قالب گذاشته و در یک محیط کمی مرطوب و بدون گرد و غبار به مدت حداقل دو روز قرار دهید. این روند قطعا عمر کفشتان را افزایش می‌دهد.

چرم

چرم روغنی

این نوع چرم ها مات و ضخیم هستند و نسبت به چرم Vidala از نفوذپذیری آب کمتری برخودار هستند. از این چرم ها معمولا در کفش های زمستانی و انواع بوت ها استفاده می‌شود. سطح چرم را که به علت عوامل خارجی مختلف و مضر آغشته شده است، با یک پارچه مرطوب بدون آسیب رساندن به سطح چرم تمیز کنید. سپس با اسپری مناسب، رنگ کنید و در یک محیط مرطوب قرار دهید تا خشک شود.

چرم Glase

این چرم از فرآوری پوست خام بز با نمک های کروم با روش های مختلف به دست می‌آید و دارای بافت نرم و رنگ های متنوع است. این چرم در تولید کفش های بدون بند زنانه و مردانه، بوت ها و دمپایی های زنانه استفاده می‌شود. به دلیل بافت بسیار نرم این نوع چرم،در استفاده از آن باید مراقب باشید.برای تمیز کردن سطح آن از یک پارچه نرم و مرطوب استفاده کنید. سپس از جلادهنده مخصوص روی سطح چرم بمالید و اجازه دهید تا خشک شود.

چرم Rugan

این چرم از پوست حیواناتی مانند گاو، اسب، شتر، بز، و گوسفند به دست می آید. پس از مراحل مختلف، مواد طبیعی یا مصنوعی در براق کردن سطح چرم استفاده میشود. سطح این چرم بسیار حساس و نازک است. می‌توانید به هنگام تمیز کردن این چرم از دستمال نرم و مرطوب استفاده کنید.بعد از استفاده از کفش Rugan، در داخل کفش، قالب قرار دهید تا فرم خود را از دست ندهد.

چرم

چرم سوییت

این چرم از ترکیب پوست حیواناتی مانند گاو، بز، گوزن و یا گوسفند نسبتا جوان با نمک های کروم به دست می آید. سطح این چرم کرک دار است و حالت مخملی دارد. این چرم در رنگ های مختلف تولید می شود که داخل چرم ها تثبیت شده اند. سطح چرم را با یک فرچه ای که جنس آن سفت نباشد، تمیز کنید. با استفاده از اسپری هم رنگ چرم،آن را رنگ کنید و اجازه دهید خشک شود. بهتر است از محصولات سوییت در هوای بارانی استفاده نکنید.

چرم Nobuk

سطح این چرم سمباده کشی شده است و چند تفاوت با چرم سوییت دارد. کرک های سطح چرم نبوک کوتاه‌تر و محکم تر است. وقتی به سطح چرم Nobuk دست می‌زنید مخملی بودن آن را احساس خواهید کرد. بهتر است سطح Nobuk را با پاک کننده های مخصوص آن، تمیز کنید. سپس با اسپری آن را رنگ کنید و اجازه دهید خشک شود سپس با فرچه مناسب سطح آن را شانه کنید.

چرم Lame و Dore

 چرم Lame، چرمی است که رنگ نقره ای متالیک دارد. Dore هم به رنگ زرد متالیک است. این نوع چرم ها اغلب در تولید کفش های فانتزی زنانه کاربرد دارد. می‌توانید این چرم را با دستمال نرم و مرطوب تمیز کنید و از اسپری مخصوص استفاده کنید.

چرم Nappa

این چرم که در ساخت کفش مورد استفاده قرار می‌گیرد، بیشتر و کامل تر فرآوری می‌شود. سوراخ های سطح این چرم به اندازه چرم glase  برجسته نیست. به دلیل بافت نرم و حساس این چرم، بهتر است در استفاده از آن دقت کنید. می‌توانید سطح آن را با پارچه نرم تمیز کنید. اگر این چرم را در قالب کفش استفاده می‌کنید، بعد از پوشیدن کفش، در داخل قالب مخصوص قرار دهید تا فرم خود را از دست ندهد. سپس با کرم مخصوص جلا دهنده، سطح آن را جلا دهید.

چرم Zik

اغلب از پوست گوسفند به دست می آید. بافت نازک و انعطاف پذیری دارد و در تولید پوشاک هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چرم Florantik

قسمت داخلی پوست را سمباده کشیده و با رنگ آن را تثبیت می‌کنند. این چرم در دو رنگ تولید می‌شود. سطح آن بسیار براق است.سطح آن را ابتدا با یک پارچه نرم تمیز کنید. با استفاده از جلا دهنده های جامد سطح آن را جلا دهید و صبر کنید تا خشک شود.

چرم

چرم Vejetal

این چرم دارای بافت گیاهی و کاملا طبیعی است.اغلب در تولید زیور آلات استفاده می‌شود. در تولید چرم های گیاهی از رنگ استفاده نمی‌شود. با گذشت زمان رنگ این چرم به طور طبیعی تیره تر میشود و جلوه ای متفاوت ایجاد می‌کند. به دلیل بافت طبیعی این چرم، هنگام تمیز کردن آن باید از جلادهنده مخصوص استفاده کنید. یکی دیگر از انواع چرم ها، چرمی است که از پوست با ارزش Gren طی فرآیند های مختلف و تحت فشار و گرمای زیاد ساخته می‌شود.

چرم

از دیگر انواع مختلف چرم، چرمی است که از ترکیب پودر قارچ مخصوص و کائوچو به دست می‌آید. و بسیار سبک است. در تولید پاشنه و صندل ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بعضی از چرم ها از پوست حیوانات کوچکتر، با طی مراحل مختلف و با به کار بردن رنگ های طبیعی به دست می آید. بافت این نوع چرم نرم، نازک و انعطاف پذیر است. به چرم هایی که از پوست بز به دست می آید، glase می‌گویند و به آنهایی که از پوست گوسفند تولید می‌شود mesin گفته می‌شود. پوست گوسفند به دلیل نازک بودن به عنوان زیره در تولید محصولات استفاده می‌شود.

منبع: Flo

دیدگاهتان را بنویسید