واکو (Vakko)، اولین برند لوکس و لاکچری مد در ترکیه

در شهر استانبول کفش های زیادی از برندهای بین المللی برای عاشقان مد وجود دارد. با این وجود یکی از برندهای محلی ترکیه که به همان اندازه به کیفیت محصولات بی نظیر خود توجه فراوانی می کند، برند واکو (Vakko) است که علاوه بر تولید انواع کفش های زنانه و مردانه، کیف های زنانه، کمربند، لباس های مجلسی زنانه، عطر و ادکلن نیز از تولیدات دیگر این برند مشهور بوده و بیش از 70 درصد محصولاتش را خود و بصورت محلی طراحی و تولید می نماید.

آقای ویتالی هاکو (Vitali Hakko) صاحب برند واکو (Vakko) در سال 1913 در شهر استانبول و در محله یدی کوله (Yedikule) بدنیا آمد. ویتالی اولین تجارت زندگی خود را در سن 13 سالگی به عنوان شاگردی در یکی از مهمترین مناطق تجاری استانبول در محمود پاشا (Mahmutpaşa) در یک پارچه فروشی آغاز کرد.  بعد از مدتی در داخل بازار (Kapalıçarşı) و در فروشگاه کوپیدیس (Kupidis) به عنوان فروشنده که آرزوی دوران کودکی اش بود، مشغول بکار شد. ویتالی هم پارچه می فروخت و هم اینکه ویترین فروشگاه کوپیدیس و سایر مغازه ها را در بازار درست می کرد و بالاخره ویتالی توانست در درست کردن ویترین مغازه ها در داخل بازار، اولین جایزه خودش را، در آن زمان و برای همین منظور برگزار می شد، بگیرد. درست آن زمان با ایجاد و تاسیس کارخانه های نساجی، کلاه و لباس توسط آتاتورک، ویتالی توانست تا آینده ای برای تولید لباس و سایر ملزومات را پیش بینی کند.

ویتالی در سال 1934، اولین فروشگاه خود را در سلطان حمامی (Sultanhamam) را با نام کلاه شان (Şen Hat) افتتاح کرده و توانست در قبل از جنگ جهانی دوم، کلاه را بین زنان گسترش و مد نماید. متاسفانه این مورد زیاد دوام نیاورد و کلاه زنانه منسوخ و از مد افتاد. ویتالی شروع به فروش روسری کرده و نام فروشگاه خودش را واکو (Vakko) نامگذاری کرد. ویتالی در سال 1962 در بی اوغلو (Beyoğlu) فروشگاه واکو را افتتاح نمود و تا آن زمان بزرگترین فروشگاهی بود که ویتالی آن را در ترکیه افتتاح می کرد. از آن زمان فروشگاه های واکو یکی از بهترین فروشگاه های لباس، کیف و کفش بوده در سرتاسر ترکیه به حساب می آید.

ویتالی در سال 1948، شروع به تولید روسری های چاپی و چاپ بر روی روسری های ابریشمی را شروع کرد و سفرهای تجاری ویتالی به سایر کشورها این امکان را برای او فراهم آورد تا با بسیاری از اشخاصی که در صنعت بی نظیر مد فعالیت می کنند را، ملاقات نماید. در سال 1962 ویتالی تصمصم گرفت تا به تولید پوشاک بپردازد و بنابراین در بی اوغلو (Beyoğlu) مرکز مد آن زمان در استانبول بود، فروشگاه خودش را افتتاح نمود و خود را به عنوان فروشگاه های نوین در ترکیه معرفی کرد. با احداث کارخانه ای در سال 1969 با مساحت 36,000 متر مربع و بدنبال آن افتتاح فروشگاه های خود در آنکارا و سپس ازمیر که لباس های زنانه، مردانه، بچگانه و اکسسوری را عرضه می کردند، کمک کرد تا مد بیشتر از بیش به کل ترکیه معرفی شود.

بدنبال آن ویتالی در سال 1973 دومین فروشگاه خود در آنکارا و در سال 1982 برای اولین بار فروشگاه واکوراما (Vakkorama) را برای جوانان در استانبول افتتاح کرده و در سال 2000 با ساخت شعاری برای فروشگاه های واکورامای خود ” جابجایی مد نیویورک به استانبول” توانست بیش از بیش برند واکو را به جهانیان معرفی نماید. کم کم مدیریت فروشگاه های واکو را به پسرش و سایر اعضای خانوده واگذار کرد اما به مشارکت در مدیریت فروشگاه ها ادامه می داد. ویتالی همه خاطرات خود را در کتابی با 230 صفحه منتشر کرد. ویتالی در 10 دسامبر 2007 درگذشت.

از سال 2008، واکو تولیدات خود را در مرکز تولیدی خود در اسنیورد (Esenyurt) دو برابر بزرگتر از کارخانه قدیمی خود ادامه می دهد.

ترجمه و طراحی: عباس احمدی

دیدگاهتان را بنویسید