موزه کفش سالواتوره فراگامو در فلورانس ایتالیا (Salvatore Ferragamo Museo)

موزه سالواتوره فراگامو (Salvatore Ferragamo Museo) در فلورانس ایتالیا، یک موزه مد است که به زندگی و کار طراح کفش ایتالیایی، سالواتوره فرگامو (Salvatore Ferragamo) که در سراسر جهان محبوبیت زیادی پیدا کرده است، اختصاص یافته است. خانه تاریخی معروف Palazzo Spini Feroni که توسط سالواتوره در دهه 1930 میلادی برای ایجاد دفتر مرکزی شرکت سالواتوره فراگامو (Salvatore Ferragamo S.p.A.) خریداری شده بود، در سال 1960 پس از مرگ سالواتوره، تبدیل به نمایشگاه مرکزی محصولات تولیدی شرکت فراگامو، آثار، تولیدات و اختراعات سالواتوره شده بود.

در ابتدا ایده ای برای ایجاد موزه کفش وجود نداشت، اما بعد از دریافت جایزه معتبر سازمان فرهنگ گوگنهایم بتوسط فروشگاه فراگامو، تصمیم بر این گرفته شد که ادای این جایزه بی نظیر را بدهند، بنابراین موزه سالواتوره فراگامو بوجود آمد. موزه سالواتوره در ماه می 1995 توسط همسر سالواتوره، واندا و فرزندانش افتتاح شد. این ساختمان در شیک ترین مکان فلورانس واقع شده، که با بوتیک های لوکس احاطه شده است.

دو سالن اول این موزه به تاریخ سالواتوره فراگامو و کارهای بی نظیر خود او اختصاص داده شده است. در اتاق های جادار و در قفسه ها، حدود 14000 مدل مختلف کفش وجود دارد که سالواتوره زمانی خود آنها را دوخته است و این کفش ها با توجه به معیارهای مختلف از جمله سال های تولید، مدل ها، رنگ ها، نوع مواد و تکنیک های تولیدشان دسته بندی شده اند.

در سالن دیگری می توانید صندل های معروف چوب پنبه ای “گوه” را ببینید که در سال 1936 به ثبت رسیده است. همچنین در اینجا کفش هایی که سالواتوره برای بازیگران مشهور هالیوود دوخته است، به نمایش گذارده شده اند. برای مثال، تمام گوشه ای از سالن به لباس و کفش های مریلین مونرو (Marilyn Monroe) بازیگر، خواننده و مانکن مشهور آمریکایی اختصاص داده شده است، که برای او کفش های متفاوتی را با استفاده از بدلیجات دوخته است.

سالن های دیگر برای برگزاری نمایشگاه ها اختصاص داده شده اند. از این قسمت ها برای برگزاری نمایشگاه محصولات تولیدی شرکت فراگامو و یا نمایشگاه های سایر هنرمندان و حتی طراحان مد استفاده می شود. همچنین موزه فراگامو به طور فعال برنامه های مختلف فرهنگی را برگزار می کند. همانند انواع مسابقات برای طراحان جوان و جشنواره های خلاق. موزه فراگامو شامل 10،000 مدل کفش است که از دهه 1920 که توسط خود سالواتوره در طول زمان فعالیت تا زمان مرگش، توسط خود سالواتوره گردآوری و تجهیز شده است. در موزه فراگامو، همچنین فیلم های دهه 50 تا به امروز، نوشته های مطبوعاتی، تبلیغات، لباس و لوازم جانبی به نمایش گذاشته اند. لازم بذکر است بیشتر درآمد موزه، به هزینه بورس های سالانه برای طراحان کفش جوان، اختصاص داده می شود.

ترجمه و طراحی: عباس احمدی

دیدگاهتان را بنویسید