تولید کفش در جمهوری چک (Czech Republic)، باتا (Bata) و بوتاس (Botas)

برندهای مشهور کفش در کشور جمهوری چک فقط محصولات بی نظیری را تولید نمی کنند بلکه آنها به تغییر چهره کشورشان نیز کمک کرده اند. قرنها تجربه ای را که این برندها ایجاد کرده اند را، بوضوح می توانید امروز مشاهده نمایید. با گذشت بیش از یک قرن، جمهوری چک با تولید کفش های عالی، از سبک های متنوع کلاسیک گرفته تا خلاقیت در تولید انواع مختلفی از کفش های فصلی به یک لیدر در این روند شناخته شده، تبدیل شده است.

تولید کفش های مرغوب با حمایت صنعت و کارگران محلی دست به دست هم داده است تا برندهایی همچون باتا (Bata که در بیش از 70 کشور در سراسر جهان فروخته می شود) و بوتاس (Botas) در جمهوری چک، با تأثیرگذاری بر روندهای مختلف در سراسر جهان  تأثیر عمیقی داشته و چیزی بیش از فقط یک کفش را ارائه دهند.

شرکت باتا (Bata) در سال 1894 در شهر زلین (Zlín) تأسیس شد و اولین تولید کننده مدرن کفش در جهان بود. باتا با روحیه کارآفرینی توماس باتا (Tomáš Bata) به سمت جلو رانده شد و برخی از مستعدترین صنعتگران کشور را به کار گرفت و از ماشین آلات پیشرفته زمان خود نیز استفاده می کرد. باتا به لطف ذهن مبتکرانه بنیانگذار خود، در جستجوی آخرین استراتژی ها بود و برای همین منظور توماس به کشورهای مختلف جهان سفر می کرد. سرانجام برای توسعه کارخانه و مخصوصا کارکنانش، مدلی را پدید آورد که کارمندان شرکت در اولویت قرار داشتند. برای کارکنان باتا خانه های زندگی ساخته شد و در شرکت به آنها سهام برای انگیزه بیشتر داده می شد. برای فزندان کارکنان مدارس و سازمان های آموزشی به نفع آنها تأسیس شد.

از سال 1923 تا سال 1932، توماس باتا به عنوان شهردار زلین مشغول به کار بود و آن زمان بود که زلین راهای توسعه و مدرن سازی شدن را طی نمود. توماس خوب می دانست که هیچ کدام از این پیشرفت ها، نمی توانست بدون تولید و عرضه محصولات بی نظیری اتفاق بیفتد و بنابریان تمان سعی و تلاش خود را بکار برده بود تا در طول دهه ها، با تیم خلاق و ایجاد سبک های جدیدی پیشگام بوده و بر روند جهان تاثیر بگذارد و همیشه تاکید بر اصل کیفیت و نوآوری در باتا را داشت. همچنین اواخر دهه 1930، در باتا بیش از 60،000 نفر مشغول به کار بودند.

توماس همیشه می گفت: “موفقیت ما بر میراث ارزشها و عقاید ما بنا شده است” و “ما فروش را به عنوان آغاز رابطه می بینیم.” امروز حتی بعد از گذشت 120 سال، با حدود 270 میلیون جفت کفش که هر سال بفروش می رود، در باتا هیچ وقت اجازه لغزش کیفیت داده نمی شود. در حال حاضر شرکت کفش باتا در سوئیس مستقر بوده و دارای بیش از 5000 فروشگاه در سراسر جهان است.

شرکت بوتاس (Botas) یکی دیگر از رهبران بازار و یکی دیگر از مارک های برجسته کفش در کشور جمهوری چک است. بوتاس به سال 1949 در شهر اسکوتچ (Skuteč)، منطقه ای با سابقه کفش سازی تأسیس شد و در اصل در کفش های پیاده روی تخصص داشت. با این حال، در سال 1962 تمرکز به تولید انواع کفش های ورزشی (مردانه و زنانه) تغییر یافت که موفقیت بی نظیری، هم در کشور جمهوری چک و هم در سطح بین المللی را به این شرکت ارمغان آورد. کفش های بوتاس توسط ورزشکاران برتر جهان و برندگان المپیک پوشیده شده بود و تا سال 1974 کفش های ساخته شده بوتاس در جمهوری چک، به 35 کشور جهان صادر شده بود.

امروزه بوتاس توانسته است طی دهه های مختلف سبک های بسیار متفاوتی را تولید کند. مشهورترین نوع آن بوتاس کلاسیک است که درسال 1966 تولید و به بازار عرضه شد و نهایتا به عنوان یکی از 100 نماد طراحی در جمهوری چک معرفی شد. نمونه های جدید تولید شده کماکان تحت تأثیر شرکت تولید کننده بوده و همچنین مراحل تولید آن، بطور کامل در جمهوری چک انجام می شود.

ترجمه و طراحی: عباس احمدی

دیدگاهتان را بنویسید