یوهی فوکودا (Yohei Fukuda) استاد، کفش های تمام چرم دست دوز ژاپنی

هنگامی که یوهی فوکودا (Yohei Fukuda) در بیش از یک دهه پیش برای یادگیری تجارت خود به عنوان استاد کفش به انگلستان عزیمت کرد، فوکودا عمیقاً از تولید کفش های با کیفیت انگلیسی تحت تاثیر قرار گرفت و توسط یکی از دوستانش ترغیب شد تا برای آموزش دوخت کفش به کالج ترشام (Tresham Institute) مدرسه ساخت کفش در نورث همپتون (Northampton) وارد شد. نهایتا او بعد از اتمام آموزش، در سال 2007 به ژاپن بازگشت تا نشان خود را در این صنعت بگذارد. پس از آن او خود را به عنوان یکی از بهترین استادکاران کفش های دست دوز تأسیس کرد.

فوکودا به سختی می توانست تصور کند که ژاپن خود روزی رهبر این هنر سنتی اروپا خواهد شد. برای اولین بار نیست که ژاپنی ها برای به کسب مهارت هایی به خارج از کشور سفر می کنند و سپس آنها را بهینه داده و به ژاپن بر می گردند. ژاپنی ها با کفش کارهایی را که با کارهای دیگر انجام داده اند و آنها از غرب یاد می گیرند، به ژاپن می آیند و آن را برای همیشه کامل کرده و تکامل می دهند ژاپنی ها چنان پیشرفت خوبی در صنعت کفش داشته اند که اکنون حتی شاگردان غربی برای یادگیری این صنعت راهی ژاپن می شوند.

کارگاه فوکودا در شیبویا  (Shibuya) توکیو قرار دارد، جایی که اغلب همانند خیابان بزرگ شانزه الیزه پاریس توصیف می شود. یک راه پله باریک به فضای کاری قدیمی او منتهی می شود که از بدو ورود بوی قوی چرم و چسب، در آنجا پیچیده است. در کل کارگاه دستگاهی وجود ندارد و همه چیز با دست انجام می شود، از اندازه گیری دقیق پاهای مشتری تا ظریف کاری های اتصال پستایی کفش به زیره کفش. تقریبا برای تولید هر جفت کفش بین 120 تا 140 ساعت زمان طول می کشد و در کارگاه فوگودا سالانه حدود 80 جفت کفش تولید می شود. فوکودا می گوید “نمی خواهم با سرعت بیشتری کارها را پیش ببرم زیرا که من می خواهم کفش های خوبی تولید کنم”. در طبقه دوم ساختمان، ویترین نمایشگاه فوکودا دایر بوده و دو طبقه دیگر در بالای آن قرار دارند که کارگاه فوکودا آنجا است. او به همراه دو شاگرد خود، مشغول تولید و ساخت کفش های بی نظیر خود می باشد. زمانی که فوکودا در انگلستان بود از کفش های انگلیسی الهام گرفته و بعدها بعد از بازگشت به ژاپن، به آنها لبه ای مدرن داد اما در عین حال سبک و مدل کفش های انگلیسی را کاملا حفظ نمود. خوشبختانه، مشتریان فوکودا عجله ای زیادی نداشته و مایل به پرداخت هزینه درخواستی فوکودا برای کیفیت بی نظیر کفش او هستند و حاضرند برای یک جفت از کفش های تمام چرمی دست دوز فوکودا حداقل 480،000 ین (4200 دلار) بپردازند.

دیدگاهتان را بنویسید