کارل لاگرفلد، طراح متحول کننده دنیای مد

کارل اتو لاگرفلد – Karl Otto Lagerfeld: در‏ ۱۰ سپتامبر ۱۹۳۳ در شهر هامبورگ آلمان چشم به جهان گشود. کارل در سن ۱۴ سالگی به پاریس مهاجرت کرد و به یکی از مشهورترین طراحان لباس در قرن حاضر بدل شد.

کارل لاگرفلد بی شک یکی از تاثیرگذارترین طراحان عصر خود بود. مهمترین ویژگی لاگرفلد که باعث شده بود او سال ها در اوج فعالیت حرفه‌ای خود بماند، استفاده از هوش و خلاقیت خود بود.

KARL-LAGERFELD

کارل با به کارگیری دقیق از خلاقیت، هوش و فراست خود، می دانست در فرهنگ و هنر روز چه می گذرد و این نشان از توجه ویژه او به عرصه‌های مذکور را داربود و این امر باعث شده بود تا او در همه طراحی های خود، نظرات شخصیش را بروز دهد.

عکاسی، استایلیست، طراحی و فیلمسازی هنری کارل، باعث شده بود تا با بسیاری از مشاهیر هنری زمان خود مثل اندی وارهول، ایو سن لوران دوستی نزدیکی داشته و به فرهنگ و هنر روز در آثار خود توجه ویژه‌ای نماید.

شنل و فندی

حتی الهام از موسیقی رپ و پاپ، تاکید بر فرهنگ مصرف‌گرایی در نمایش‌های مختلف شنل، همگی نشان از هوش و خلاقیت طراحی و هنری او بودند.

کارل از 1964 به مدیریت خلاقیت فندی منصوب شد و به احیای یکی از ویژگی های شاخص این برند یعنی پوست خز پرداخت و به جای استفاده خام از پوست حیوانات آنها را پس از مراحلی در بافت‌های جدید به کار برده و یا رنگ می‌کرد.

نهایتا تنوع خزها و محصولات چرمی که او از آنها استفاده می کرد به نماد فندی تبدیل شد.

او که از سال 1983 به مدیریت خلاقیت شرکت شنل منصوب شد توانست قوانین و المان های جدیدی را برای مخاطب امروزی شنل دوباره خلق نماید.

کارل-لاگرفلد

کارل می‌گفت: من قانون های شنل را شکستم و المان‌ها را حفظ کردم.

یا در جایی گفته بود: شنل همانند نت های موسیقی است، تنها چند نت خاص وجود دارند که من با آن نت ها آهنگ های جدید خلق می‌کنم.

کارهای هنری و خلاقیت بیش از پیش کارل در دنیای مد، باعث تاثیرات شگرفی در چندین برند از جمله ورساچی، شنل و فندی شده است.

KARL-LAGERFELD-کارل-لاگرفلد

کارل لاگرفلد، در ۱۹ فوریه ۲۰۱۹ پس از مدت‌ها بیماری در سن ۸۵ سالگی در بیمارستانی در حومه پاریس درگذشت.

دیدگاهتان را بنویسید