مشهورترین مدرسه چرم جهان، سکولا دل کیو (Scuola del Cuoio) در فلورانس ایتالیا

از زیبایی های شهر فلورانس، پایتخت چرم جهان، موضوعی که ممکن است متوجه آن نشوید این است که تاریخچه چرم در شهر فلورانس ایتالیا، با یک از کلیساهای بی نظیر این شهر گره خورده است اما با کمی دقت و تحقیق این موضوع را می توان درک کرد که کلیسا چقدر در زندگی ساکنان این شهر ادغام شده و صرف نظر از منظر مذهبی بازدید کنندگان، کلیساهای جامع از محبوب ترین جازبه های گردشگری در سراسر ایتالیا هستند. زیبایی های موجود در این مکان ها غیر قابل انکار بوده و جالب ترین ویژگی ها در این کلیساها، افرادی هستند که این مکان ها را اداره کرده و کارهای بی نظیری را برای جامعه انجام داده اند.

مدرسه چرم سکولا دل کیو (Scuola del Cuoio) مشهورترین مدرسه چرم جهان، گنجی است که به کمک کلیسای سانتا کروس (The Basilica di Santa Croce) به معنی کلیسای صلیب مقدس، در شهر فلورانس طراحی و تاسیس شده است. لازم به یادآوری است که در این کلیسا آرامگاه بزرگانی چون میکل آنژ (Michelangelo di Lodovico Buonarroti Simoni – مجسمه ساز، نقاش، معمار و شاعر ایتالیایی)، گالیله (Galileo Galilei – دانشمند و مخترع سرشناس ایتالیایی)، ماکیاولی (Niccolò di Bernardo dei Machiavelli – فیلسوف سیاسی، شاعر، مورخ و نمایشنامه ‌نویس مشهور ایتالیایی)، فوسکولو (Ugo Foscolo – نویسنده انقلابی و شاعر ایتالیایی)، جنتیله (Giovanni Gentile – فیلسوف و سیاست ‌مدار ایتالیایی)، جاکینو روسینی (Gioachino Rossini – آهنگ ساز بزرگ ایتالیایی) و گولیلمو مارکونی (Guglielmo Marconi – مهندس برق ایتالیایی) قرار دارند.

در دوران پس از جنگ جهانی دوم، زندگی در ایتالیا آسان نبود و مردم با مشکلات فراوانی روبرو بودند که یکی از مشکلات یافتن راهی برای آموزش یتیمان بود. در سال 1950 میلادی مارچلو گوری (Marcello Gori) و برادر زن و دوست صمیمی خودش سیلوانو کازینی (Silvano Casini) راه حلی را برای این مشکل پیدا کردند و با عضوی از کلیسا تصمیم گرفتند هنرهای چرمی را به کودکان یتیم آموزش دهند. این ایده بی نظیر باعث می شد تا آنها بتوانند به کودکان یتیم بتوانند مهارت هایی را آموزش داده و آنها را از خیابان ها بیرون کشیده و مکانی را در جامعه به آنها ببخشند همچنین بتوانند توسط آموزش به این یتیمان، تجارتی را که در این شهر دارای سابقه طولانی بود، حفظ کنند.

بنابراین برای این موضوع خوابگاه قدیمی کلیسای سانتا کروس (Santa Croce) را انتخاب کردند. معمار میشلوززو (Michelozzo) برای ساخت آن مامور شد. با قرار دادن نیمکت های چرمی در راهرو های این خوابگاه و همچنین با نقاشی کردن دیوارهای خوابگاه، و راه اندازی ایستگاه های کاری برای یادگیری دوخت انواع محصولات چرمی، رسما مدرسه چرم سکولا را تاسیس کردند. سپس شروع به آموزش یتیمان حاصل از جنگ جهانی دوم کردند و توانستند تا این هنر قدیمی چرمی را تا به امروز در شهر فلورانس احیا کنند. وقتی قانون ایتالیا در سال 1970 مدرسه را برای همه کودکان ضروری کرد، مدرسه چرم مجبور شد شاگردهای جدیدی را جذب کرده و کم کم یتیمان جای خود را به محرومان دادند و بعدها این آموزش را به زندانیان شهر فلورانس گسترش دادند و از این طریق، آنها توانستند تا نحوه آموزش و کار با چرم و هنرهای چرمی را ادامه دهند و تاثیر بسیار خوب و مثبت بر جامعه بگذارند. امروز نیز خانواده مارچلو گوری کارشان را با همان روال قدیمی آموزش ادامه می دهند و کارآموزان و علاقمندان می توانند با ثبت نام در این مدرسه شروع به یادگیری مهارت های لازم برای انجام هر گونه هنرهای چرمی مبادرت می ورزند.

قدم زدن در سالن نمایشگاه مدرسه چرم سکولا، یک تجربه باورنکردنی است و بازدید کنندگان به راحتی می توانند به محیط کار صنعتگران و کارآموزان مراجعه کرده و از تکنیک و تجهیزات لازم در هر کاری اعم از کیف پول، بالش، ژاکت، کمربند، جای کلید و غیره دیدن نموده و چرم های گران قیمتی مانند چرمشتر مرغ، پوست مار پیتون و پوست تمساح را لمس نمایید و یک تجربه بازدیدی به یاد ماندنی احساس نمایید. آینه هایی در بالای غرفه ها قرار داده شده اند تا بازدید کنندگان بتوانند کار هنرمندان را ببینند. همچنین این امکان وجود دارد که کالای مورد نظرتان را که خریداری نمایید. ابزارهای کار نیز در دید عموم قرار دارند و بعضی مواقع هم استفاده از این ابزارها بسیار ساده بنظر می رسند اما همانند سال های قبل، هر یک از این ابزار ها هنوز هم برای ایجاد آثار باشکوهی در معرض دید در سراسر فروشگاه قرار داده شده اند. بسیار جالب است که بدانید که محصولات اطراف شما بیشتر با همان ابزار های ساده ای که سال های سال است مورد استفاده قرار می گیرند، ساخته شده اند. همه ساله برای دانشجویان رشته مد، سفرهای آموزشی و بازدید از مکانهای مشهور شهر فلورانس از جمله موزه معروف کفش سالواتوره فراگامو (Salvatore Ferragamo Museo)، موزه گوجی (Gucci) و مخصوصا مشهورترین مدرسه چرم سکولا دل کیو (Scuola del Cuoio) برگزار می گردد.

ترجمه و طراحی: عباس احمدی

دیدگاهتان را بنویسید