خانم لیزا سورل (Lisa Sorrell) استاد چکمه های کابوی دست دوز در آمریکا

لیزا سورل (Lisa Sorrell) استاد چکمه های کابوی دست دوز در اوکلاهمای آمریکاست و با استفاده از ابزارهای دستی و ماشین آلات قدیمی، چکمه های کابوی زنانه و مردانه را از انواع و اقسام تکه های چرم تولید می کند.

لیزا می گوید علاقه من به دوزندگی از 12 سالگی ام شروع شد زمانیکه مادرم به من دوزندگی را آموخت. لیزا وقتی به سن 15 سالگی رسید به صورت حرفه ای لباس می دوخت و این کار را در کلیسایی کوچک در میسوری، با دوخت لباس مخصوص خانمها ادامه می داد. او در سال 1990 ازدواج کرد و به اوکلاهما نقل مکان کرد و در آنجا تبلیغی در روزنامه محلی را دید که در جستجوی کسی برای “بخیه دوزی ” بود. اگرچه او کاملاً تصور نمی کرد که در آن زمان این آگهی چه معنایی برای او داشته باشد، اما او در طی چند هفته بعد، کشف کرد که با انجام این کار به صورت دستی می تواند چکمه های کابوی را هم بدوزد.

اولین استاد لیزا، پیرمردی بود که به خوبی می توانست زیباترین الگوها را بر روی چرم طراحی کند و بدین ترتیب او طراحی را متناسب با علاقه مندی خودش انتخاب کرد اما ساختار اصلی و الهام بخش برای او از اولین استادش بود. اولین سفارش چکمه برای لیزا بتوسط شوهر معلم کلاس اولش بود، بطوریکه او مجبور شده بود آنها را دوبار از او بدوزد زیرا که این اولین کار سفارشی لیزا بود و او باید می توانست تا آنها را خوب بدوزد. همانطوریکه می دانید دوخت چکمه های کابوی آمریکایی به طور معمول بیشتر با دست صورت می پذیرید.

بالاخره در سال 1996، هنگامی که دو ماهه باردار بود، فروشگاه خود را افتتاح نمود. تمام چکمه های کابوی توسط لیزا و در فروشگاهش ساخته می شود و او از ابزارهای دستی و ماشین آلات قدیمی خودش برای تولید این نوع کفش ها استفاده می کند. سعی و تلاش شبانه روزی لیزا در یادگیری ساخت انواع چکمه های کابوی، بخصوص استعداد او برای طراحی آنها، کارها و روشهای تازه و بی نظیر او را برای هنرنمایی در تولید چکمه های کابوی، انتخاب رنگ، بافت و تکنیک، حفظ سنت قدیمی و سازگاری با پیشگامان هنر و صنعت و روش ها و طرح های معاصر و مدرن، او را به عنوان یک استاد بزرگ دوزنده چکمه های کابوی در دنیا معرفی کرده است.

حالا لیزا براحتی می تواند انواع و اقسام چکمه های زنانه و مردانه را بدوزد. لیزا هر ماه دو جفت چکمه می دوزد و او دوست دارد چکمه ها را در ابتدای ماه شروع کرده و تا پایان ماه آنها را به اتمام برساند. او می گوید مشتری مشهوری ندارم اما بیشتر افراد مشهوری که با من تماس می گیرند، انتظار دارند که من چکمه ها را برایشان بصورت رایگان بدوزم، اما من از روز اول یک تصمیم محکمی گرفته ام و آن این که چکمه ای را که با عرق جبین و به صورت شبانه روزی و زحمت زیادی تولید می کنم، هیچگاه به کسی اهدا نکنم که قدردان آن نباشد.

لیزا در فروشگاهش به همراه یک شاگرد تازه کارش و دخترش کار می کند و او می گوید که همه مراحل تولید این چکمه ها را او خودش انجام می دهد. همچنین کلاس های دوخت چکمه های کابوی را برگزار می کند که در این کلاس های دو هفته ای، آموزش دوخت چکمه های کابوی را به علاقمندان توضیح می دهد و آنها را با این کار آشنا می سازد. لیزا در سالهای اخیر دوخت چکمه ها را کند کرده است. او می گوید هنگامی که برای برای اولین بار شروع به این کار کردم، همه چیز این بود که کار خود را با پیش ببرم و حرفه خودم را به جهانیان معرفی کنم، اما حالا من در حال تلاش برای کم کردن سرعت کارم و لذت بردن بیشتر از این صنعت و هنر هستم و سعی می کنم تا بیشتر اشتیاق و علاقه ام را برای این کار قرار دهم.”

لیزا برای هر مشتری چکمه های مخصوص به خودش را بصورت سفارشی می دوزد و او نمی خواهد چکمه هایی که در سایت های دیگری برای شخص دیگری تولید شده اند را کپی کرده و از آنها بدوزد. چکمه ها بیشتر از چرم کانگورو هستند و پیدا کردن چرم کانگورو با کیفیت خوب و مناسب در آمریکا، خود مشکلی اساسی است و مخصوصا که لیزا همیشه بدنبال طیف گسترده ای از انواع چرم ها به رنگ های مختلفی است. او همچنین از چرم های با کیفیت شترمرغ، تمساح آمریکایی برای تولید چکمه های بی نظیرش استفاده می کند. کفی های چرمی که او برای چکمه ها استفاده می کند از انگلستان به صورت انحصاری برای او فرستاده می شوند زیرا که پیدا کردن کفی های چرمی با کیفیت در آمریکا تقریبا غیر ممکن شده است. او همچنین برای زیره های چرمی چکمه های بی نظیرش از زیره های چرمی شرکت رندنباخ (Rendenbach Sole) آلمان استفاده می کند و به همین خاطر قیمت چکمه های سفارشی لیزا از 10،000 دلار شروع می شود. لیزا به دلیل فعالیت خود در مسابقات سراسری آمریکا، آلمان و هلند جوایزی را نیز کسب کرده است. او همچنین نویسنده کتاب (Art of Leather Inlay and Overlay) هنرهای پوشش چرمی است که در ژوئن سال 2016 منتشر شده است.

ترجمه و طراحی: عباس احمدی

دیدگاهتان را بنویسید