مصاحبه با آرش خادم در مورد کفش سی سی و صنعت کفش تبریز

اکنون بیش از نیم قرن از عمر برند سی سی که متعلق به آقای محمد خادم خوئی باقی پدر کفش دست دوز ایران می باشد می گذرد ایشان برای حفظ و نگهداری این صنعت از سرمایه ای به نام جان مایه گذاشته اند و اکنون مهندس آرش خادم به عنوان میراثدار این هنر ارزنده عهده دار مسئولیت های کفش سی سی است که خواندن مصاحبه ما با ایشان خالی از لطف نمی باشد.

از آقای خادم خواستیم تا اندکی به معرفی خود بپردازد:

من آرش خادم متولد سال 1365 دارای تحصیلات فوق لیسانس کامپیوتر از دانشگاه آزاد تبریز هستم.

در مورد کارتان و واینکه کفش سی سی چگونه به فعالیت خود ادامه می دهد توضیح دهید؟

ببینید این کار شغل اجدادی ماست و خانواده ما چندنسل است که به این شغل پرداخته است ،برند ما به عنوان کفش تمام چرم دست دوزشناخته شده واکنون 30 یا 40 نفر صنعتگر سرشناس تبریزی با کفش سی سی همکاری دارند ما اکنون 2 فروشگاه (زنانه و مردانه)در برج بلور خیابان آبرسان تبریز ،یک فروشگاه در شریعتی شمالی (سه راه امین) ، و یک فروشگاه نیزدر هتل پارس ایل گلی تبریز داریم و اصلی ترین کارگاه ما در خیابان بهار به فعالیتش ادامه می دهد.در بخش کفش مردانه تمام محصولات تولید خودمان است اما در بخش کفش زنانه از برندهای معتبر جهانی هم وارد میکنیم .

چرا در بخش زنانه واردات دارید؟

باید عرض کنم که متاسفانه در ایران تنوع چرم کم است و مدلهای زنانه دارای تنوع بسیاری است و ما در استفاده ،بعضی از تکنولوژیهای روز از بقیه دنیا عقب هستیم ‍‍، به همین دلیل ما مجبور میشویم از برخی کشورها واردات داشته باشیم .

ازکفشهای ساخت سی سی برایمان بگویید

ببینید رویه و زیره کفشهای مارک سی سی از چرم طبیعی گاوی بوده وبه همین دلیل از عرق کردن پا جلوگیری می کند و آستری داخل آن نیز چرم بزی یا گوسفندی ساخته می شود، دوخت کفشهای سی سی با دست انجام گرفته که من در اینجا به هموطنانم می گویم که راه تشخیص دست دوز بودن کفش همین دوخت داخل کفش است، از ویژگی های کفشهای چرم سی سی می توان به عایق بودن آن اشاره کرد که مخصوصاً در تابستان از نفوذ هوای گرم به داخل آن جلوگیری میکند.

شرکت کفش سی سی در کفی داخل تمام کفشهای خود از بهترین جنس لاتکس استفاده می کند چرا که ارتوپتیک است ،قابلیت ارتجاعی دائمی دارد،عرق پا را جذب می کند،آنتی باکتریال و آنتی استاتیک است و دارای رتبه عالی ساختار زیست محیطی می باشد تا در این زمینه نیز رضایت کامل مشتریان خود را جلب کند.

لاتکس چیست بیشتر توضیح دهید؟

لاتکس از طبیعت و شیره نوعی درخت گرفته می شود وکه بر خلاف کلیه نرم کننده های دیگر که مصنوعی است پایه پتروشیمی و نفتی ندارد و بهترین جنس برای استفاده در کفی داخل کفش می باشد.

آقای خادم ما به عنوان خریدار کفش چگونه کفش چرم طبیعی را از مصنوعی تشخیص دهیم؟

در کفشهای مردانه راه تشخیص راحتتر است چراکه زیره آنها از چرم طبیعی است واین کار تشخیص را راحتتر میکند و در سایر کفشها نیز می توانیم با بو کردن چرم و لمس کردن چرم را از غیر آن تشخیص دهیم.

بفرمایید چرا تمایل آقایان نسبت به خانمها برای خرید کفش دست دوز بیشتر است؟

زیرا متاسفانه ما در استفاده از تکنولوژیهای روز از بقیه دنیا عقب هستیم و این امر باعث شده تا ما نتوانیم در قسمت زنانه که دارای طرحها و مدلهای بسیار متنوعی است پیشرفت کنیم و همه ما می دانیم که خانمها بیشتر به مدل اهمیت می دهند تا به چیزهای دیگر.

به نظر شما که خانوادتان سالهاست در این حرفه مشغول به کارند عامل عقب ماندگی کفش دست دوز تبریز چیست؟

اول این را بگویم که کفش دست دوز تمام چرم فقط در تبریز تولید می شود و در هیچ شهر دیگری مانند تبریز وجود ندارد، اما همانطور که قبلاً هم اشاره کردم عدم دستیابی ما به برخی از تکنولوژی های روز دنیا باعث شده از کیفیت محصولات ما کاسته شود و بعضی عوامل از جمله دستگاه تزریق باعث شده تا تنوع مدل های ما کاهش یابد ، عامل دیگر این عقب ماندگی نیز عدم وجود همدلی بین تولید کنندگان تبریزی است که اگر اتحاد بین آنان به وجود آید تبریز در صنعت کفش دوباره به جایگاه اولیه اش باز خواهد گشت.

آیا واردات کفش چینی در عدم تمایل مردم به خرید کفشهای اینچنینی موثر بوده است؟

خوشبختانه هنوز در کشور ما افرادی هستند که از کفش دست دوز ایرانی استفاده می کنند ،اما واردات کفش درجه 4 و 5چینی تاثیر بسیاری در کاهش خرید مردم داشته است که البته دلیل آن قیمت ارزان بوده است نه عدم تمایل مردم به خرید کفشهای دست دوز چراکه اگر مردم از وضعیت اقتصادی مناسب بهره مند باشند مسلماً از کالای با کیفیت استفاده خواهند کرد.البته این را هم اضافه کنم که اکنون واردات کفش چینی بسیار کاهش یافته چرا که به دلیل بی کیفیت بودن با عدم استقبال مردم مواجه شد و در حال حاضر در قسمت مردانه فقط کفش اسپورت در بازار مانده است اما در قسمت زنانه متاسفانه هنوز هم کفش چینی زیاد است.

بفرمایید تحریمها چه اثری بر روی صنعت کفش ایران گذاشته است؟

در این مورد باید بگویم تحریمها شمشیر دولبه ای بود که باعث بالا رفتن قیمت دلار شد و و ما را در تامین موتد اولیه با مشکل مواجه کرد اما در بخش صادرات ،افزایش قابل توجهی نصیب ما شد ،اما به سبب کاهش قدرت خرید مردم تک فروشی ها از جمله کفش سی سی ضرر بسیار دیدند.

بیشتر مردم چه قشری از اجتماع مشتری کفشهای شما هستند؟

مردم قشر متوسط و متوسط به بالا که این امر نیز به وضعیت اقتصادی مردم در این سالها باز می گردد.

چرا در شهرهای دیگر کشورمان نمایندگی ایجاد نمی کنید؟

ما نمایندگی رسمی در شهرهای دیگر نداریم اما در شهرهای رشت، انزلی، مشهد، شیراز ،ارومیه، زنجان و اهواز نمایندگی های غیر رسمی داریم که اگر با یاری خداوند بتوانیم افزایش تولید داشته باشیم نمایندگی رسمی هم ایجاد خواهیم کرد.

آیا در نمایشگاه صنعت چرم وکفش تبریز در نمایشگاه بین المللی که چهاردهم مرداد ماه آغاز می شود حضور خواهید داشت؟این نمایشگاه را چطور ارزیابی می کنید؟

بله،این نمایشگاه تاثیر زیادی در آشنایی با تکنولوژی جدید صنعت چرم دارد و باعث تبادل افکار بین تولید کنندگان این صنعت در کشور خواهد داشت .

حرف آخر

از تمام تولید کنندگان کفش دست دوز تبریز می خواهم تا با یاری و همدلی با یکدیگر موجبات ارتقای هرچه بیشتر این صنعت و هنر را فراهم کرده تا شاهد از بین رفتن و فراموش شدن این صنعت در شهری که مهد کفش دست دوز در ایران است نبوده و آنرا گسترش دهیم.

مصاحبه فوق در مرداد ماه سال ۱۳۹۳ انجام شده و بر روی سایت سی سی قرار گرفته بود که متاسفانه لینک مربوط به خود مصاحبه و فایل پی دی اف از روی سایت انتکارنیوز حذف شده است.

دیدگاهتان را بنویسید