کوکو شانل (Coco Chanel) افسانه مُد

دنیای مد، دنیای بسیار پیچیده ای است و پیشرفت خیره کننده و سریع در دنیای مد، مدیون طراحان خوش ذوقی است که در جهان البسه هایی با انواع و اقسام طرحهای متنوع را طراحی کرده و می کنند. یکی از این طراحان بنام کوکو شانل فرانسوی است.

کوکو شانل (Coco Chanel) افسانه مُد

گابریل بونور «کوکو» شانل (Gabrielle Bonheur “Coco” Chanel) معروف به افسانه مد در 19 اوت 1883 در شهر سومور (Saumur) در شهرستان منه لوآر (Maine-et-Loire) فرانسه چشم به جهان گشود. او یکی از شش فرزند تاجر آلبرت شانل (Albert Chanel) و جین دولوی (Jeanne Devolle) بود. او دو خواهر و سه برادر داشت.

شانل در سال ۱۹۱۰ خیاط خانه‌ کوچکی را به راه انداخت و در آن برای مشتریانش کلاه طراحی می‌کرد. او اولین مغازه خود را در پاریس باز کرد و در آن شروع به فروش کلاه هایی کرد که خودش آنها را می دوخت. سپس فروشگاه های جدیدی را در محله های دیگر پاریس باز کرد تا بتواند در آنها لباس هایی که طراحی می کند را بفروشد. در دهه ۱۹۲۰ شانل اولین عطر خود که نامش را شانل شماره ۵(Chanel No. 5) گذاشته بود، رونمایی کرد.

کوکو شانل (Coco Chanel) افسانه مُد

شانل طراحی بود که مواردی همچون توجه به رویکرد فلسفه مدرن، الهام گرفتن از مدل‌ های لباس مردانه، و دنباله روی از طراحی ‌هایی که در عین سادگی لوکس و گران ‌قیمت بودند، از وی چهره ‌ای مهم در عرصه مد در قرن بیستم پدید آورد. شانل زنی بود که چهره مد را برای همیشه تغییر داد.

شانل بنیانگذار شرکت معروفی به ‌شمار می‌رود که با نام تجاری شانل شناخته می ‌شود. با گذشت نزدیک به یک قرن از آغاز فعالیت شانل، نفوذ و تأثیر فوق العاده او در عرصه مد به حدی رسید که نام وی، به عنوان تنها فرد فعال در زمینه خیاطی و دوزندگی، در فهرست یکصد نفر افراد مهم دنیا در قرن بیستم ثبت گردید.

شیوه زندگی خود شانل، اندیشه و تصورات او را در این مورد که زنان مدرن دنیا چگونه باید نگاه کنند، عمل کنند و لباس بپوشند، نیرو بخشید و تقویت کرد. هیکل لاغر پسرانه او و مدل موی کوتاه و پوست برنزه او، همچنین زندگی فعال و استقلال مالی او به یک ایده ال و آرمان بدل شد.

کوکو شانل (Coco Chanel) افسانه مُد

شانل در تمام دوران فعالیت خود، در بسته‌بندی و بازاریابی گرایش و سبک شخصی خود موفق بود و در سرتاسر قرن بیستم، به یک داور عالی و برجسته ذوق و سلیقه زنان تبدیل شد. تمایلات و توجهات پر حرارت و احساساتی این طراح، الهام بخش طرح‌ های او بود.

شانل در 10 ژانویه 1971 در پاریس درگذشت، چند نفر از معاونین و دستیاران او برای شعبه‌های «آماده پوشیدن» و خیاطی زنانه سطح بالای او طراحی هایی کردند، تا اینکه کارل لگرفلد (KARL-LAGERFELD) در سال ۱۹۸۳ مسئولیت طراحی بخش خیاطی زنانه سطح بالا و در سال ۱۹۸۴ بخش «آماده پوشیدن» شانل را بر عهده گرفت.

کوکو شانل (Coco Chanel) افسانه مُد

© صنایع چرم سی سی

دیدگاهتان را بنویسید