مصاحبه صدا و سیما با پدر کفش دستدوز تبریز

یکی از اقدامات خوب و شایسته تقدیر صدا و سیما، معرفی هنرمندان و صنعتگرانی است که سالها تجربه را در کارنامه خود دارند و باید بیش از پیش از این دانش و توانایی آنان استفاده شود. حاج محمد خادم، موسس صنایع چرم سی سی است که کوله باری بیش از نیم قرن تجربه در زمینه دوخت کفش های چرمی دارد. مصاحبه صدا و سیما با این پیر هنرمند و استاد کفش چرمی را مشاهده می کنیم.


یک عمر تلاش برای معرفی کفش دست دوز تبریز

استاد محمد خادم؛ پیشکسوت صنعتی است که سال‌ها زندگی و جوانی‌اش را پای آن گذاشته است. دست‌های پینه بسته استاد نشان از کار سختش دارد. تلاش برای کارآفرینی و خدمات ارزنده این استاد چیره دست تبریزی نامش را در صنعت کفش دست دوز تبریز ماندگار کرده است. خبرنگار صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برای گفتگو با استاد محمد خادم و تنی چند از شاگردان وی در موزه کفش تبریز و کارگاه کفش سی سی و همچنین محل فروشگاه این برند در شریعتی شمالی و برج بلور، حاضر شده و پای صحبت این هنرمند پیشکسوت شهرمان نشسته است.

پیشکسوت صنعت کفش دست دوز تبریز، اینگونه از علاقه و پشتکارش به کار می‌گوید: از چهارده سالگی وارد این صنعت شدم و به خاطر علاقه و پشتکاری که داشتم، شب ها تا ساعت سه نصف شب در خانه کار می‌کردم و تا کفش مدنظرم را تمام نمی‌کردم، دست از تلاش برنمی‌داشتم.
وی با نشان دادن کفشی که در حال دوخت آن است، ادامه می‌دهد: معمولا دورتا دور این کفش بیش از دویست بخیه ریز می‌زنم. به طوریکه چرخ خیاطی نیز قابلیت این حد از ظرافت دوخت را ندارد.
استاد خادم با تاکید بر اینکه پشتکار و علاقه، زمینه مهارت را فراهم می کند، ادامه می‌دهد: با توجه به علاقه ای که به این رشته داشته ام، کفش‌هایی دوخته‌ام که سالیان سال کسی قادر به دوخت آن نبوده است.

استادی که فوت و فن هنرش را بی دریغ آموزش داده است

صدیق نژاد از شاگردان استاد خادم در مورد آموزش بسیاری از استادکاران فعلی این صنعت نزد استادش، می‌گوید و ادامه می دهد: بنده نیز از ده سالگی وارد این صعنت شدم و همه فوت و فن این صنعت را از استاد خادم یاد گرفتم.

او در مورد حساسیت استادش به کیفیت کار ارائه شده، می افزاید: استاد خادم همیشه بر کیفیت کارمان تاکید می‌کند، به طوریکه باید مشتری همواره راضی باشد و هیچ ایرادی بر کارمان گرفته نشود.

حسن زاده از دیگر شاگردان استاد خادم در مورد اصول آموزشی استادش می گوید: استاد خادم همه موارد و اصول مربوط به دوخت کفش را به قدری با دقت و حوصله فراوان آموزش می‌داد که در همان بار اول یاد می‌گرفتیم و شروع به کار می‌کردیم.

حسن زاده با بیان اینکه شاگردی استاد خادم باعث افتخارشان است، ادامه می‌دهد: یازده سال است در کنار استاد خادم کار کرده‌ام و هنوز هم بعد از چندین سال کار در صنعت کفش دوزی، هر موقع اشکالی داشتم از استاد کمک گرفته‌ام و ایشان همیشه با آغوش باز جوابگویمان بوده‌اند.

شاه محمدی، یکی دیگر از شاگردان استاد نیز از تاکید وی بر دقت در دوخت کفش دست دوز، سخن به میان می آورد: دقت و حفظ کیفیت از جمله مواردی است که استاد خادم همیشه بر آن تاکید دارد. چون ایشان معتقد هستند که در این صنعت کم کاری بخشودنی نیست و کفشی که تولید می‌شود باید از کیفیت و مرغوبیت بالایی برخوردار باشد.

کسب و کار مدرن همسو با هنر سنتی برای معرفی کفش دست دوز تبریز

مهندس آرش خادم فرزند استاد خادم و مدیرعامل صنایع چرم سی سی با اشاره به راه اندازی سایت کفش سی سی و فروش آنلاین محصولات این واحد تولیدی، تاکید می کند: فعالیت کفش سی سی در فضای مجازی علاوه بر فروش آنلاین محصولات این برند، با هدف معرفی هرچه بیشتر صنعت کفش دست دوز تبریز انجام می‌شود.

وی از صادرات کفش های دست دوز سی سی به کشورهای مختلف خبر داده و ادامه می‌دهد: تا کنون صادرات محصولات سی سی به صورت عمده فروشی و یا فروش اینترنتی به کشورهای سوئد، آلمان، استرالیا، کنیا و همچنین کشورهای همسایه از جمله آذربایجان، افغانستان و ترکیه انجام شده است.

مهندس خادم با اشاره به ضرورت پرداخت به فروش آنلاین با توجه به نیاز بازار جهانی، خاطرنشان می‌شود: امیدواریم با تمرکز و تلاش بیشتر در این عرصه، گام‌ بیشتری در جهت معرفی و فروش کفش دست دوز تبریز به جهانیان برداریم.

دیدگاهتان را بنویسید