کدام پارچه ها به اتو کشی نیاز ندارند؟

در زندگی پرمشغله امروزی، اتو کشیدن برای بسیاری از افراد غیر قابل تحمل بوده و زمان کافی برای اینکار را ندارند. یکی از گزینه هایی که می‌تواند در این زمینه کمک حال شما باشد، کمک گرفتن از مغازه های خشکشویی است. اما شاید بهترین راه برای شما، انتخاب لباس هایی باشد که پارچه های آن ضد چروک بوده و بعد از شست و شو به اتو کشی نیاز نداشته باشد.

اگر تمایل دارید در سفر، لباس هایتان را با خیال راحت و بدون نگرانی در مورد چروک شدنشان بپوشید یا اینکه به طور کلی، حوصله یا وقت اتو زدن را ندارید، باید به دنبال پارچه هایی باشید که چروک نمی شوند و هیچ نیازی به اتو ندارند. برخی از پارچه ها چنین ویژگی ای را دارند. اگر آن ها را بشناسید و انتخاب کنید، می توانید لباس هایتان را با خیال راحت بپوشید.

افرادی که همیشه تمایل به داشتن ظاهری شیک و مرتب دارند، با تغییر شکل و چروک شدن آسان پیراهن، لباس یا شلوار خود کمی احساس ناراحتی می کنند. به خصوص برای افرادی که به سرعت زندگی کاری عادت دارند، ظاهر چروک لباس ها می تواند روز آنها را به کابوس تبدیل کند. در واقع، شکستن الیاف در پارچه باعث ایجاد وضعیتی به نام چروک شدن از نظر بصری می شود. اگر پارچه ای الیاف بیشتری در ساختار خود داشته باشد، نیاز به اتو کمتر است. به عنوان مثال، وقتی در تعطیلات تابستانی خود برای قدم زدن در ساحل می روید، این مشکلی ندارد. اما داشتن یک پیراهن چروک در محل کار یا در حین جلسه، آخرین چیزی است که می خواهید.

پارچه هایی که نیازی به اتو کردن ندارند

پارچه جین

نوع پارچه به کار رفته در تولید لباس های جین، به گونه ای است که بعد از شست و شو به اتو کشی نیاز ندارد و خیال ‌شما را از این بابت راحت می‌کند. شلوار، پیراهن و کت جین را می‌توانید به راحتی استفاده کنید. این نوع لباس ها را می‌توانید هم به صورت دستی و هم در لباس شویی بشویید. چروک این لباس ها بلافاصله پس از پوشیدن از بین خواهد رفت.

پارچه ویسکوز

الیاف ویسکوز بر خلاف تصور عمومی الیافی هستند که پایه طبیعی دارا بوده و همچون پنبه و لینن دارای ماهیت گیاهی (سلولزی) هستند. از این نوع پارچه لباس های متفاوتی دوخته می‌شود که به دلیل ساختارش، چروک نخواهد شد.

پارچه پوپلین

پوپلین پارچه‌ای ماندگار، نرم و لطیف است که بافت یک‌دست و ساده اصطلاحا تافته، دارد. در اصل پوپلین به پارچه‌ای با بافت محکم و متراکم اشاره دارد. الیاف مورد استفاده در این نوع پارچه اکثرا پنبه هستند اما الیاف آن می‌تواند از ابریشم یا پشم هم باشد. این پارچه برای دوخت شومیز و پیراهن بسیار محبوب و مناسب است. با انتخاب این نوع پارچه در لباس های خود می‌توانید از اتو کشیدن راحت شوید و با خیالی راحت به سفرهای گردشگری و کاری بروید.

پارچه مرسریزه

مرسریزه اسم پارچه نیست، بلکه اسم فرایندی است که بر روی پنبه یا پارچه انجام می‌شود. این عمل در واقع قرار دادن پنبه یا نخ داخل یک محلول قوی قلیایی است که استحکام پارچه تولید شده را افزایش می‌دهد. مرسریزاسیون جذب رنگ و پارگی را بهبود می‌بخشد. انقباض پارچه را کاهش می‌دهد و درخشندگی ابریشم مانند را به آن می‌دهد. این نوع پارچه ها چروک نمی‌شوند بسیار کاربردی هستند.

پارچه کشمیر

کشمیر از پارچه های لاکچری به شمار می رود که بسیار نرم و سبک است. این پارچۀ طبیعی را از الیاف حاصل از موی بز می بافند. اگر به درستی از لباس کشمیرتان مراقب کنید، به هیچ وجه چروک نمی شود و نیازی هم به اتو نخواهد داشت. اگر این پارچۀ کشمیرتان چروک شد، می توانید چروک ها را با استفاده از بخار رفع کنید. حتی اگر آن را در گوشه ای آویزان کنید، چروک هایش از بین خواهند رفت.

پارچه لیوسل

لیوسل (Lyocell) یک پارچه نیمه مصنوعی است که معمولا به عنوان جایگزین برای پنبه یا ابریشم مورد استفاده قرار می گیرد. این پارچه حالتی از ریون است و در درجه اول از سلولز استخراج شده از چوب تشکیل شده است. این پارچه در اصل توسط شرکت آمریکایی انکا (Enka) در سال 1972 توسعه پیدا کرد، اما محبوبیت آن به اواخر دهه 20 میلادی بر می گردد و هنوز هم نسبتا در سراسر جهان محبوب است. این پارچه ظاهری شبیه به ساتن دارد و براق است و خیلی کم چروک می‌شود. می‌توانید به راحتی از این نوع پارچه در لباس هایتان استفاده کنید.

چند نکته برای جلوگیری از چروک شدن پارچه لباستان که باید به آن ها توجه کنید.

صبر کنید لباس هایتان بعد از شست و شو، کاملا خشک شود.

از مواد ضد چروک هنگام شستشوی لباس استفاده کنید.

هنگام نشستن پاهایتان را روی‌ هم نیندازید.

از سشوار برای رفع چروک‌های لباس استفاده کنید. گرما در باز شدن چروک تأثیر مثبتی دارد، اگر چروک کمی در لباس خود مشاهده کردید، از سشوار استفاده کنید.

پس از خشک شدن لباس، مثل فروشندگان لباس‌های خود را تا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید