هنگام انتخاب عینک به چه نکاتی توجه کنیم؟

چشم‌ یکی از حساس‌ترین اعضای بدن است و با توجه به آن که این عضو حساس، یکی ازحس‌های پنج‌گانه را پوشش می‌دهد، حفاظت از آن بسیار مهم است. اگر چشم‌ها به مدت طولانی و مستقیم در معرض تابش آفتاب مستقیم قرار بگیرند، اشعه‌ی UVB موجود در نور آفتاب باعث آسیب موقت به قرنیه‌ی چشم و در برخی مواقع کاهش بینایی موقت می‌شود.

هم‌چنین در معرض آفتاب بودن چشم‌ها، احتمال ابتلای به آب مروارید را افزایش می‌دهد، لذا استفاده از عینک آفتابی تنها جنبه‌ی زیبایی نداشته و برای پیشگیری از برخی بیماری‌های چشمی الزامی است.

عینک آفتابی که از اکسسوری های جدا نشدنی ماه های تابستان است. همه ساله مدل های مختلف جای خود را در ویترین ها و فروشگاه ها گرفته است. به همین دلیل، کارشناسان در مورد عینک آفتابی تقلبی هشدار دادند. امروزه علاوه بر تابستان، در روزهای سرد هم از عینک آفتابی استفاده می‌شود.

معمولاً عینک آفتابی برای داشتن ظاهری جذاب تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما اصلی ترین هدف استفاده از عینک، محافظت از چشم در برابر اشعه های مضر خورشید است. در نتیجه استفاده از عینک نادرست می تواند باعث برخی مشکلات سلامتی شود.

اگرچه عینک های آفتابی که اخیر با رنگ ها و طرح های شیک خود توجه ها را به خود جلب کرده است. اما ممکن است همیشه سالم نباشند. متخصصان چشم نسبت به عینک‌های آفتابی تقلبی به همه هشدار می‌دهند.

در انتخاب عینک آفتابی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

کارشناسان اظهار می‌کنند، عینک های بی کیفیت به قسمت شبکیه چشم آسیب می زند زیرا مردمک در محیط تاریک بزرگتر شده و اشعه های ورودی به چشم افزایش می یابد. اگر این اشعه ها بدون عبور از فیلتر فرابنفش به چشم برسد، به شبکیه پشت چشم آسیب می رساند. در عینک آفتابی تایید شده، اشعه ماوراء بنفش مضر در لنز عینک فیلتر می شود.

با این حال چنین ویژگی در شیشه عینک بی کیفیت وجود ندارد و این امر ممکن است باعث ایجاد آب مروارید در مراحل اولیه به دلیل قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش در عدسی چشم شود. همچنین باعث بیماری به نام ناخنک در قسمت داخلی چشم می شود.

شیشه عینک چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

اشعه ای که بیشترین آسیب را به چشم می زند، اشعه آبی رنگ است. تناژهای زرد و قهوه ای، این اشعه را می‌تواند بشکند. چشم ما یک مکانیزم طبیعی برای جلوگیری از این اشعه های مضر را دارد اما همیشه نمی‌تواند مقاومت کافی در برابر آن‌ها داشته باشد. عینک قهوه ای رنگ با ویژگی فیلتر اشعه ماوراء بنفش در بالاترین سطح محافظت می کند.

از نظر محافظت از چشم، عینک قهوه ای این وظیفه را در مقابل عینک مشکی بهتر انجام می دهد. اما عینک مشکی بسیار محبوب تر از عینک قهوه ای است. اگر تمایل دارید رنگ مشکی انتخاب کنید، حتما باید ویژگی فیلتر اشعه ماوراء بنفش آن بالا باشد.

ابعاد عینک آفتابی

حتما دقت کرده‌اید که در لوازم آرایشی و بهداشتی، همواره کرم‌ها و آرایش‌پاک‌کن‌های پوست اطراف چشم با دیگر نواحی صورت متفاوت‌اند و علت این تفاوت، حساس‌تر بودن پوست اطراف چشم با دیگر نقاط صورت است. به همین علت بهتر است عینک آفتابی‌ را انتخاب کنید که بزرگتر باشد و بتواند تا حدی از پوست اطراف چشم نیز در برابر نور آفتاب محافظت کند.

هم‌چنین عینک آفتابی‌هایی که ابعاد بزرگتر دارند از اشعه‌هایی که از اطراف عینک می‌توانند به چشم برسند نیز محافظت می‌کنند. با توجه به نکات ذکر شده، بهتر است عینک آفتابی شما از دو طرف کمی دیواره داشته باشد و تا روی گونه‌ها را بپوشاند. لازم است جنس قاب عینک به نحوی باشد که سایش روی پوست و بینی‌تان ایجاد نکند.

چه رنگ عینک آفتابی برایمان مناسب است؟

درباره‌ی فریم عینک‌ها نیز توصیه می‌شود ( به جز فریم فلزی) رنگی را انتخاب کنید که با رنگ پوست شما در تضاد بوده یا اینکه هماهنگ با رنگ موهای شما باشد. شیشه‌های رنگی برای عینک های آفتابی جدا از تاثیرات بخصوص خودشان، برای جذاب تر کردن ظاهرتان نیز تاثیر بسزایی دارد. به این ترتیب اگر بخواهیم از انتخاب‌های کلاسیک مثل مشکی یا خاکستری فاصله بگیریم، می‌توان با توجه به رنگ چشم به گزینه‌های زیر فکر کرد:

  • عینک با شیشه‌های طیف نارنجی مناسب برای افرادی با چشم‌های آبی
  • شیشه‌های قهوه‌ای رنگ برای افراد با چشمان سبز
  • شیشه‌های طیف رنگ بنفش برای افراد چشم قهوه‌ای
  • به فرم صورت خود توجه کنید.

اگر صورتی گرد دارید، عینکی انتخاب کنید که قسمت بالای آن زاویه دار اما قسمت پایین آن کمی گرد باشد. در این صورت عینکی انتخاب کرده‌اید که هم به صورت تان می‌آید و هم تا اندازه ای به روز و جذاب است.

اگر صورت بیضی دارید، تقریبا از همه نوع سبک عینکی می‌توانید استفاده کنید. افرادی که صورت بیضی دارند، بسیار خوش شانس هستند.

برای افرادی که صورت مستطیلی دارند، توصیه می‌کنیم عینک های پهن انتخاب کنند.

دیدگاهتان را بنویسید