چگونه کفش ورزشی مناسب انتخاب کنیم؟

کفش سی سی – انجام ورزش برای ادامه زندگی سالم ضروری است. یکی از مهمترین نکاتی که در حال ورزش به ما کمک می‌کند، انتخاب کفش ورزشی مناسب است. هنگام خریداری کفش ورزشی نباید عجله کرد. بهتر است به خوبی تحقیق کرده و از راحتی آن مطمئن شوید. کفش ورزشی، باید مطابق با شرایط پای شما انتخاب شود. اگر به این موارد دقت نکنید و یک انتخاب عجولانه داشته باشید، این انتخاب اشتباه، باعث آسیب جدی به بدن شما خواهد شد و به جای این که باعث شود از ورزش کردن بهره ببرید، به شما آسیب می رساند. در این مطلب، در مورد چگونگی انتخاب کفش ورزشی مناسب،  به نکات مهم اشاره خواهیم کرد.

انتخاب سایر درست کفش ورزشی مناسب

وقتی که ورزش می کنیم، پاهای ما، وظیفه تحمل فشار ناشی از حرکات مختلف را بر عهده دارند. بنابراین، نقش کفشی که می پوشیم بسیار مهم است. اگر کفشتان نرم باشد، توزیع نیرو در آن به خوبی اتفاق می افتد و  باعث ناراحتی پاهایتان نمی شود.

کفش ورزشی مناسب

هنگام ورزش کردن بیشترین فشار به قسمت های روی پا و مچ پا وارد می شود. بر این اساس، مهم است که کفشتان را متناسب با پای خود انتخاب کنید. در انتخاب کفش ورزشی دقت کنید وقتی آن را می‌پوشید، گشاد یا تنگ نباشد. کفش های تنگ می تواند به طور جدی به پاهای شما آسیب وارد کند و مانع حرکت راحت شما حین ورزش کردن می شود.

بیشتر بخوانید: معرفی ۲۲ برند کفش چرم و اسپرت مردانه برای افراد خوش‌سلیقه

پس موقع خریداری کفش ورزشی مناسب دقت کنید که انگشتان خود را بتوانید به طور راحت درون آن حرکت دهید. میان انگشتان پا و نوک کفش ها باید فاصله ای به اندازه یک سانتی متر وجود داشته باشد.

پاشنه کفش ورزشی مناسب چگونه باید باشد؟

حین انجام ورزش، پای شما باید راحت باشد و از آنجایی که هنگام انجام حرکات ورزشی نیرویی به پای شما وارد می شود، کف کفش باید به گونه ای باشد که این نیرو را به سطح زمین بر گرداند و پای شما را به خوبی در بر بگیرد. پاشنه کفش باید نرم باشد. علاوه بر نرم بودن، ضخامت آن نیز باید در نظر گرفته شود. کف کفش باید از انحنای پشت و جلوی کف زیر پا پشتیبانی کند. برای جلوگیری از ایجاد اسپری ، کفش باید پا را از طرفین به خوبی پیچاند.

کفش ورزشی مناسب

کفش متناسب با رشته های ورزشی مختلف

هنگام انتخاب کفش ورزشی دقت کنید، متناسب با ورزشی باشد که شما آن را انجام می دهید که به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

کفش پیاده روی و ورزش دو میدانی

اگر در طول روز پیاده روی می کنید و یا در رشته ورزشی دو میدانی فعالیت می کنید، حتما باید کفش هایی که انتخاب می کنید نرم باشد. پاشنه کفش ها از قسمت داخلی باید راحت باشد و خود کفش خاصیت انعطاف پذیری داشته باشد.

بیشتر بخوانید: ۱۵ کفش مردانه مارک و با کیفیت که باید بشناسید

کفش باشگاهی

کفش های مناسب برای رشته های بسکتبال، تنیس و والیبال را هم می توان جز کفش های باشگاهی در نظر گرفت. در این رشته های ورزشی به دلیل دامنه گسترده حرکات، کفش انتخاب شده باید دارای ساختاری مقاوم، در شرایط مختلف باشد. پاهایتان در داخل کفش ها باید راحت باشد.

کفش ورزشی مناسب

کفش مناسب فوتبال

در این کفش ها، علاوه بر این که باید پاهایتان احساس راحتی بکند، برای جلوگیری از سر خوردن پاهای افراد هنگام دویدن، زیر کفش ها باید دارای میخ های کوچکی باشد تا به زمین چنگ بزند. علاوه بر کفش های گفته شده، کفش های ورزشی دیگری هم وجود دارد که متناسب با آن رشته ورزشی طراحی شده است. به عنوان مثال، کفش هاکی روی یخ، کفش گلف، کفش اسکی و غیره.

کفش ورزشی مناسب برای افرادی که دارای مشکلاتی در پاهای خود هستند. پای برخی افراد مشکل ساز است. در صورت بروز هر گونه مشکل در ساختار پا، کفش ورزشی باید به توصیه پزشک انتخاب شود. این مشکلات می تواند شامل صافی کف پا، انحنای پاشنه پا و… باشد.

اگر پای شما دارای مشکلاتی است، باید کفش مطابق با مشکلتان انتخاب کنید. به عنوان مثال، مشکل فرد مبتلا به خار پاشنه را می توان با قرار دادن سیلیکون روی پاشنه کفش حل کرد. یا افرادی که دارای قوزک پا هستند، نوک کفش انتخاب شده باید کمی گشاد تر باشد تا فشاری بر انگشتان وارد نشود.

حین ورزش در خانه چگونه کفش ورزشی مناسب انتخاب کنیم؟

هنگام انجام ورزش در خانه باید به نوع کفشتان توجه کنید. کف کفش ها و ساختار آن باید نرم باشد تا فشار وارد شده بر مفاصل، استخوان و غضروف را کاهش دهد. افرادی که با تردمیل یا دوچرخه در خانه ورزش می کنند ، باید حتما کفش ورزشی بپوشند. زیرا سطح این لوازم سخت می باشد. برای جلوگیری از آسیب ناشی از این سطوح سخت، حتما کفش بپوشید.

کفش ورزشی مناسب

نکاتی که هنگام خرید کفش ورزشی مناسب باید در نظر بگیرید

انگشتان پاهایتان باید به راحتی در داخل کفش ورزشی حرکت کند. در هنگام پوشیدن کفش ها، پاهایتان باید به راحتی در داخل کفش قرار گیرد. نباید کفشتان طوری باشد که با فشار زیاد آن را بپوشید. پاشنه کفش ها، باید پاشنه پاهای شما را به خوبی در بر بگیرد و پاشنه کفش ورزشی باید طوری باشد که سر نخورد. طبق رشته ورزشی که انجام می دهید، کفش بخرید. مثلا اگر در رشته دو میدانی فعالیت می‌کنید، کفش مناسب آن را تهیه کنید که توجه به این نکات به نفع شما خواهد بود.

هنگام انتخاب کفش ورزشی، به این موضوع دقت کنید که در چه مکانی قرار است ورزش کنید. مثلا اگر محل فعالیت شما بر روی سطح چمنی قرار دارد، متناسب با این سطح، کفش بخرید. عدم توجه به این نکته ممکن است باعث مصدومیت شما شود.با توجه به این نکات گفته شده، می توانید کفش ورزشی خود را خریداری کنید. اگر می خواهید به طور مداوم ورزش کنید، باید کفش ورزشی خود را به صورت دوره ای عوض کنید. اگر این کار را انجام ندهید، ممکن است هنگام انجام ورزش دچار آسیب شوید.

فراموش نکنید که انتخاب کفش ورزشی متفاوت برای هر نوع ورزش، بر کارایی شما از این ورزش تأثیر خواهد گذاشت و می توانید با اطمینان بیشتری حرکات خود را انجام دهید.

منبع: Sportive

دیدگاهتان را بنویسید