نمایش هنر دست استاد چیره دست تبریز در موزه کفش این شهر

به همت اتحادیه کفاشان تبریز و با همکاری سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز، حاج محمد خادم مشهور به سی سی استادکار چیره دست صنعت کفش چرم تبریز اقدام به دوخت کفش تمام چرم دست دوز به صورت زنده در محل موزه کفش تبریز واقع در عمارت شهرداری تبریز می کند.

عین الله حسین زاده مشاور و مدیر روابط عمومی اتحادیه کفاشان تبریز در گفت وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: صنعت کفش در شهر تبریز قدمتی دیرینه و کیفیت و زیبایی کفش چرم تبریز شهرتی جهانی دارد و در همین راستا و برای معرفی ارزش و اهمیت کفش در سلامتی انسان، نخستین موزه کفش کشور در شهر اولین‌ها (تبریز)، سال گذشته در محل عمارت شهرداری تبریز افتتاح و در معرض بازدید گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است.

وی افزود: اشیاء موجود این موزه از انواع کفش‌های سنتی موجود در کشور جمع آوری شده است و در قسمتی دیگر از موزه تجهیزات و وسیله‌های ساخت کفش به نمایش گذاشته شده است که امسال همزمان با ایام نوروز به همت اتحادیه کفاشان تبریز و با همکاری سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز، به منظور معرفی بیشتر صنعت کفش تبریز، حاج محمد خادم مشهور به سی سی استادکار چیره دست صنعت کفش تبریز اقدام به دوخت کفش تمام چرم دست دوز به صورت زنده در محل موزه کفش تبریز واقع در عمارت شهرداری تبریز می کند.

مدیر روابط عمومی اتحادیه کفاشان تبریز گفت: استقبال خوبی از سوی گردشگران داخلی و خارجی از این اقدام اتحادیه و شهرداری صورت گرفته و به گفته بسیاریی از بازدیدکنندگان، حرکتی خوب در جهت معرفی بیشتر صنعت کفش چرم تبریز است.

 

صنعت کفش در شهر تبریز قدمتی دیرینه و کیفیت و زیبایی کفش چرم تبریز شهرتی جهانی دارد

استاد خادم، پیشکسوت صنعت کفش چرم تبریز

استاد حاج محمد خادم مشهور به محمد سی سی استاد کار چیره دست صنعت کفش چرم تبریز در گفت وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: امیدوارم جوان ها به این صنعت جذب شوند تا هنر کفش دست دوز همچنان در بین ایرانیان باقی بماند.

وی افزود: صنعتگر باید از ابتدای کار به فکر خودش بوده و بتواند مغازه داشته باشد، شاگردان زیادی داشتم که با من 30 سال کار کرده اند و اکنون آنها پیر شده اند و یا فوت کرده اند که امیدوارم جوان ها به این صنعت جذب شوند تا هنر کفش دست دوز همچنان در بین ایرانیان باقی بماند.

خادم مشهور گفت: جوان های امروزی تمایلی به این شغل ندارند، چون هزینه های زندگی افزایش یافته و کارگر هم نمی تواند درآمد خوبی داشته باشد و قدیمی ها هستند که هنوز در این شغل فعال هستند.

 

<<استاد محمد خادم: ما یاد گرفته ایم که کفش را اصولی بدوزیم>>

 

وی افزود: ما یاد گرفته ایم که کفش را اصولی بدوزیم، کفش های دست دوز قدیمی برای پا راحت است چرا که اگر کفشی راحت نباشد پوشیدن آن فایده ای ندارد، تمام کفش ها از جنس چرم طبیعی است و رویه ها از چرم گاو و آسترها از چرم بز یا گوسفند و زیره ها از پوست گاومیش یا گاو هستند که برای رویه کفش از پوست شترمرغ یا چرم های گرانقیمت دیگر نیز بعضا استفاده می شود.

پیشکسوت صنعت کفش تبریز، از صنعتگران قدیمی به نیکی یاد کرده و اظهار داشت: قدیم صنعتگران خوبی بودند که کفش می دوختند و کارگران به حرف گوش می دادند تا خودشان استادکار شوند و بین همه رقابت بود کارشان را به بهترین نحو انجام و به آن اهمیت می دادند.

استاد خادم در پاسخ به اینکه چطور شد به صنعت کفش وارد شد، بیان داشت: از همان کودکی وقتی کفش ها را پشت ویترین مغازه ها می دیدم با خود می گفتم که چرا این کفش ها با کار من فرق می کند از پدرم درخواست کردم من را به کارگاه کفاشی ببرد تا بتوانم آنجا کار کنم.

وی افزود: وقتی مشغول به کار در کفاشی شدم به استادکار به خوبی نگاه می کردم تا یاد بگیرم و با خودم می گفتم من هم 2 تا دست دارم و دو تا چشم و استادکارم هم دارد، پس می توانم از عهده کار بربیایم و در آن سن آنقدر تلاش کردم تا توانستم همانند استادکارم کفش دوزی کنم و در سن 12 سالگی دیگر شب و روز نداشتم و تمام عشق و علاقه من شده بود کار و کفش و چون از کودکی درگیر کار شده بودم نتوانستم تحصیل کنم ولی خداوند ذهنی به من داده بود که توانستم خواندن و نوشتن را یاد بگیرم و از عهده مسائل مالی خود برآیم.

 

 

پیشکسوت صنعت کفش چرم تبریز، ادامه داد: بعد از مدتی کفش سی سی را راه اندازی کردم و به جایی رسیدم که بیست و پنج نفر کارگر داشتم و در تمام طول هفته خودم هم کار می کردم به طوری که انگار خداوند به من خواب نداده بود، شب ها کفش ها را به خانه می آوردم و تا صبح کار می کردم.

استاد خادم، بنیان گذار چرم sisiدرباره داستان نام گذاریsisi نیز اعلام کرد: سال 1330 در حالی که نوجوانی بیش نبودم در شغل اجدادی خود یعنی دوخت کفشهای تمام چرم و دست دوز به شهرت قابل توجهی رسیدم و با افکار بلند پروازانه ای که داشتم دنبال فرصتی می گشتم تا با ایجاد یک کارگاه و فروشگاه مستقل کار را رونق دهم.

 

استاد خادم : این همزمانی ها به من تنها یک چیز را می گفت، این که نام سی سی به یک برند جهانی تبدیل خواهد شد.

 

وی اضافه کرد: در همسایگی فروشگاه نوپایم، خیاطی اهل اتریش مغازه داشت که با او رفاقت داشتم که درست در همان روزهای اوایل شروع کارم این دوست خیاطم قصد برگشتن به کشورش را کرد و به من پیشنهاد کرد تابلوی مغازه او را بردارم و برند مغازه او را نام تجاری تولیداتم سازم و آن نام سی سی بود. این استادکار چیره دست صنعت کفش تبریز تصریح کرد: وقتی از او معنی سی سی را پرسیدم، چنین گفت که در کشور اتریش هر مغازه ای که از لحاظ تولیدات و اجناس در عالی ترین درجه باشد به او سی سی گفته می شود که در همین زمان اولین خط تلفن فروشگاه نیز وصل گردید و از مخابرات در یک پاکت شماره تلفنم را تحویل گرفتم و وقتی پاکت را باز کردم با این شماره تلفن روبرو شدم، 3030….

استاد خادم بیان داشت: این همزمانی ها به من تنها یک چیز را می گفت، این که نام سی سی به یک برند جهانی تبدیل خواهد شد و تابلوی سی سی به سال 1330 بر سردر فروشگاهم نصب شده است.

وی در خاتمه با تشکر خبرگزاری فارس به لحاظ انجام این گفتگو، گفت: امیدوارم با حمایت مسؤولان و همچنین مطبوعات و رسانه ها صنعت دست دوز تمام چرم تبریز به عنوان یک میراث ماندگار از گذشتگان همچنان پابرجا بوده و به نسل بعدی تحویل داده شود.

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید