Rudolf Scheer، قدیمی ترین برند کفش دست دوز جهان در وین اتریش

کفش رودولف شایر و پسران (Rudolf Scheer & Söhne)، نمایانگر هفت نسل برتر در ساخت کفش های دست دوز بی نظیری است و قدمت تاسیس آن به سال 1816 باز می گردد. بطوریکه قدیمی ترین کفش دست دوز جهان حتی قدیمی تر از کفش (جان لاب – 1866/John Lobb) در لندن می باشد.

اوهان شایر در سال 1816 میلادی از ادامه کار خانوادگی خودداری کرد و از شغل مورد علاقه خود پیروی و در قلب شهر وین، کفش فروشی خودش را تأسیس کرد. پسرش ماتیاس در سال 1837 تجارت ساخت کفش را به ثبت رساند. فعالیت شبانه روزی و تاکید بر کیفیت محصولات تولید شده توسط شایر بالاخره آنها در سال 1873 توانستند سند (k.u.k. Hoflieferant) به معنای ناجی امپراتوری و دربار سلطنتی را بدست آورند. لازم بذکر است که برای بدست آوردن این سند باید تولید کنندگان سالها زحمت کشیده و بالاترین و بهترین کیفیت محصولاتشان را به دربار عرضه می کردند.

با بدست آوردن این سند رسمی و معتبر آن زمان، شایر توانست واقعیت کفش های با کیفیت و بی نظیر خودشان را تبلیغ کند و بالاخره درهای دنیای اشرافی و بیشتر دربارها برای او گشوده شدند. بطوریکه بهترین کفش را برای امپراطور فرانتس جوزف اول (Franz Joseph I of Austria) (کفش های او هنوز هم در استودیوی Bräunerstrasse نگهداری می شوند) و بدنبال آن با تولید دامنه وسیعی از کفش های زنانه و مردانه برای امپراطوری آلمان، پادشاهان یونان، مجارستان، رومانی، صربستان و همه اعضای دربار امپراطوری، جامعه اشرافی و طبقه ثروتمند اروپا، حتی چکمه های شکار و افسران ارتش را تولید کرده و توانست بیشتر از بیش خود را به جهان معرفی نماید. نهایتا با توجه به نهایت کیفیت و تولید محصولات بی نظیرش، شایر در سال 1880 مدال شایستگی را هم دریافت نمود.

دو پسر رودولف شایر به نام های کارل و ادموند کم کم در ساخت و تولید کفش های بی نظیر شایر وارد شده و مشارکت می کردند و به همین دلیل نام کفش شایر، در سال 1899 به رودولف شایر و پسران (Rudolf Scheer & Söhne) تغییر نام داده و بالاخره رودولف در سال 1905 بازنشسته شد. به سال 1935 فرزند کارل، کارل فردیناند، پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان، کار را به همراه مادرش، کار تولید کفش را با همدیگر اداره کردند. آقای شایر می گفت: هر اتفاقی افتاد (جنگ های جهانی) و هر آنچه که به وجود آمد، آن چیزی که همیشه به آن فکر می کردیم کفش بود.

از فعالیت قدیمی ترین کفش دست دوز جهان در اروپا، بیش از 200 سال می گذرد و هنوز هم کفشی با کیفیت و ظرافتی استثنایی تولید می کنند که علاوه بر منطبق بودن با پا، با شخصیت صاحب آن نیز کاملا  مطابقت دارد. در شایر خرید کفش، با مصاحبه مشتری شروع شده و بعد از اندازه گیری های اولیه و بعدها طی سه جلسه حضور مشتری در فروشگاه، ساخت کفش به اتمام می رسد. کفش های شایر هنوز هم گران بوده (بیش از 5000 یورو) و برای هر مشتری یک قالب چوبی از پای آنها ساخته شده است که با استفاده از این قالب ها می توان در آینده چندین جفت کفش تولید نمود. آقای شایر، خودش می خواهد شخصا هر مشتری را بشناسد. هر جفت حداقل به 60 ساعت کار نیاز داشته و شرکت سالانه حدود 300 جفت کفش تولید می کند. چنین توجه وسواس انگیزی تضمین می کند که هر کفش شایر یک اثر منحصر به فرد از کیفیت و ظرافتی بی نظیر خواهد بود. برای هر جفت کفش، جعبه مراقبت از کفش و کمربند چرمی نیز تحویل داده شده و این واقعیت که فضای داخلی شایر در یک صد سال گذشته تغییر چندانی نداشته، یادآور تاریخچه طولانی و بی نظیر این فروشگاه اتریشی است.

کارل فردیناند شایر در اواخر دهه 1990 این تجارت را به نوه خود مارکوس شایر در نسل هفتم منتقل کرده و در ماه می 2011 مارکوس شایر این شرکت را به عنوان هفتمین نسل پیشرو در زمینه مشاغل خانوادگی به عهده گرفت. مارکوس از پدر بزرگش چیز اساسی را دریافت کرده بود، چیزی در کنار عشق و اشتیاق به هنر و صنعت و قدردانی از سنت دیرینه خانوادگی. مارکوس کارگاه را گسترش داد و محل های موجود در طبقه همکف خانه جنب کارگاه را به دست گرفت و با جمع کردن صنعتگران با استعداد و مشهوری در زیر یک سقف، این هنر و صنعت دیرینه پدرانش را احیا کرده است. غرور و اشتیاق مارکوس به هنر و صنعت کفش بی نظیر بوده و به جرات می توان گفت که او نه تنها تجارت را به ارث برده، بلکه روح اجدادش را در شرکت نیز به ارث برده است. برای خریداران کفش های شایر کاملا واضح است که شایر نه تنها با ساخت کفش های دست دوز زیبایی منحصر بفرد، حالا توانسته اند سبک های کفش های تولید شده را با ظرافت تمام به مد روز تبدیل کنند. مارکوس شخصا بخش زیادی از وقت خودش را مشتری می گذراند و این یک روند پیچیده ای است که از زمان تأسیس شرکت تغییر نکرده است. همچنین به هیچ کس اجازه داده نمی شود به دنیای پنهانی تولید کفش وارد شود، جایی که حدود 12 صنعتگر کار خود را انجام داده و از ابزارهایی استفاده می کنند که به زمان افتتاح فروشگاه در سال 1816 باز می گردند. به هیچ کس اجازه عکس گرفتن نیز داده نمی شود و فقط تصاویر معدودی که در وب سایت کفش شایر وجود دارد و این میراثی بسیار گرانبها برای شایر است.

ترجمه و طراحی: عباس احمدی

دیدگاهتان را بنویسید