خانم کارولین گروس (Caroline Groves)، استاد کفش های دست دوز سنتی زنانه

کارولین گروس (Caroline Groves) یکی از معدود زنانی در جهان است که یک تولیدی انواع کفش های زنانه سنتی و کیف های زنانه دارد و با بیش از 25 سال تجربه در کار با انواع چرم، استعداد خلاق او از مرزهای بین صنایع دستی، مد، هنر و صنایع دستی فانتزی عبور کرده است. این همه استعداد و خلاقیت را مدیون پدر بزرگش بوده و پدر بزرگش، الهام بخش بزرگی در زندگی کارولین تا به امروز بوده است.

خانواده او در کار ساخت انواع هنر های دستی بوده اند. مادر بزرگ کارولین یک سوزن دوز بسیار ماهری بود و در سال 1902 پدر بزرگ کارولین یکی از 150 نفری بود که در هنر، طراحی پارچه، مبلمان، اشیاء زینتی و صنایع دستی کار می کرد و توانست با همکاری و کمک چارلز روبرت آشبی (Charles Robert Ashbee) طراح هنری و صنایع دستی انگلیسی، انجمن صنفی صنایع دستی را به وجود آورد. چارلز یکی از پیشگامان جنبش هنر و صنایع دستی که یک چشم انداز جدید و خلاقی در جامعه را داشت، به روستایی در انتهای شرق لندن نقل مکان کرده و با همکاری پدر بزرگ کارولین به طراحی عناصر مختلفی اعم از لباس، کفش و مجسمه سازی پرداختند. اما این پروژه با شکست مواجه شد و نتوانستند محصولات تولیدی خودشان را به مشتری های لندنی به فروش برسانند.

کارولین از همان ابتدا به چرم علاقه خاصی داشت. متاسفانه بعد از فوت پدرش نتوانست تحصیلات متوسطه خودش را به پایان برساند و مجبور شد به بازار کار روی آورد. کارولین تنها جایزه ای که در دوران تحصیلش برده بود، جایزه خیاطی در سال 1972 بود. کارولین شبانه روز کار می کرد و به مسافرت می رفت و در کشورهای اروپایی کار می کرد تا اینکه با همسرش آشنا می شود و ازدواج می کند. در سال 1984 صاحب دختری می شود و در مرخصی زایمان، هنگامی که در خانه بود، خودش را پیدا می کند. کارولین می گوید علاقه شدیدی به ساختن کارها پیدا کرده بودم و اجباری به کار کردن با دستانم احساس می کردم. به یاد آوردم که من همیشه علاقمند و شیفته چرم بودم  بنابراین سعی کردم تا مدتی را با انواع چرم ها پرداخته و با پوشیدن لباس های چرمی، در نهایت به کار دوختن لباس چرمی دست دوز کشیده شدم و ترغیب شدم تا تکنیک های این نوع دوخت لباس چرمی را از خیاطی یاد بگیرم. کارولین کاملا احساس می کرد که این اشتیاق او روز بروز بیشتر شده و برای کار در ساختن انواع چرم درآمدی کسب خواهد کرد. سرنوشت او را با یک کفاش آشنا می کند و کارولین نمی داند که این آشنایی منجر به شکوفایی و شهرت بین المللی به عنوان یکی از خلاقانه ترین کفش های زنانه برای او خواهد داشت. این کفاش تازه به محله آنها آمده بود و کارولین به مدت 11 سال وارد دوخت کفش های دست دوز چرمی می شود و استفاده از انواع چرم را با تمام خصوصیات منحصر بفرد و حساسش می آموزد.

کارولین می گوید در دهه 90 یکی از سازندگان کفش های دست دوز به من گفت “یک چین و چروک حافظه دارد – (A Wrinkle Has a Memory)” و این گفته او به تنهایی چیزهای بسیار زیادی تا به امروز به من آموخته است. کارولین می گوید حرف دیگری در دوخت کفش های دست دوز وجود دارد اینکه “یک کفش دوز خوب می تواند یک جفت کفش را با چاقو و چنگال درست کند – (A Good Shoemaker Can Make a Pair of Shoes with a Knife and Fork).” کارولین این حقیقت را بسیار خوب می داند و آن را با تمام وجودش لمس کرده است زیرا که مهمترین ابزار برای او، چاقویی کفاشی است و بطوریکه تیز کردن آن نیز یکی از مهمترین مهارت های یک سازنده کفش بشمار می رود و حتی یادگیری تیز کردن چاقو، به خودی خود یک مهارت بی نظیر است.

کارولین خودش را به عنوان یک طراح نمی بیند. به نظر کارولین یک طراحی خوب، اوج درک تکنیک های مختلف ساخت و ساز، درک چرم و تصمیم گیری آگاهانه در مورد کاربردهای مختلف برای بافت های مختلف چرم است. او خوب می داند که همه این موارد، ایجاد و اجرای یک کار بی نظیر بسیار دشوار است اما همه این کارها برای آینده اوست. کارولین طیف متوعی از محصولات چرمی و غیر چرمی را به هم متصل می کند و این کار کاملا خاص اوست. طراحی های او در تکنیک های سنتی چرم سازی، خط بین مد، هنر و هنرهای فانتزی را از بین برده و کفش های دست دوز او، با تکیه بر میراث هنری و صنایع دستی آشنا با مضامین هنرهای عامیانه را ترکیب می کند. کارولین از سال 2003 برند خودش را راه اندازی کرده است و حال او همانند پدربزرگش، به عنوان یک استاد مشغول بکار است و او از این موضوع بسیار خوشحال است و بسیار علاقمند است که این هنر و صنعت توسط او به نسل های بعدی خانواده اش منتقل گردد.

کارگاه دوخت کیف و کفش های دست دوز بی نظیرش در کاتسولدز (Cotswolds) منطقه ای در جنوب مرکزی و جنوب غربی انگلستان، با چشم اندازی بسیار زیبا و سر سبز واقع شده و وقت خود را بین لندن و کارکاهش تقسیم می کند و این تجارت او همچنان با قدرت ادامه دارد و این موضوع باعث شده است که او یک رهبر محترمی در زمینه کاری خودش باشد زیرا که همیشه دعوت نامه هایی از شهرهای اقصی نقاط جهان از جمله مسکو، نیویورک و رم برای او ارسال می شوند. کارولین عاشق کفش های اواخر دهه 30 و اوایل دهه 40 بوده و با کمک دو دستیارش در یک سال بین 50 تا 100 جفت کفش تولید می کنند. کارولین می گوید که “من معلمان خوبی داشتم و الان هم فکر می کنم که هنوز در حال یادگیری هستم.” خلاقیت های بی نظیر کارولین مورد توجه و پسند اکثر خانم ها بوده و قیمت کفش های دست دوز خاص تولید شده توسط کارولین گروس، بین 2500 تا 6000 پوند متغییر بوده و در صورت درخواست گلدوزی، یراق آلات طلا، نقره، عتیقه و همچنین استفاده از توری های خاص در کفش قیمت ها افزایش می یابند.

ترجمه و طراحی: عباس احمدی

دیدگاهتان را بنویسید