شرکت ویبرام (Vibram)، بیش از 80 سال تولید زیره برای انواع کفش

داستان شرکت ویبرام (Vibram) و زیره های بی نظیر او، که اغلب به عنوان بهترین و مهمترین انواع مدل از زیره های انواع کفش های ورزشی، پیاده روی، ایمنی، نظامی، کوهنوردی و سنگنوردی از آن به خوبی یاد می شود، به سال 1935 باز می گردد. در سال 1935 متاسفانه شش کوهنورد در کوه های آلپ جان خود را از دست دادند و آن زمان جنین تصور می شد که فوت این کوهنوردان به دلیل شرایط نامناسب کوهنوردی بوده است. اما کوهنورد ایتالیایی آقای ویتال برمانی (Vitale Bramani)، دوست یکی از این کوهنوردان درگذشته بود، که اظهار داشت کفش و پوتین های کوهنوردان باید از موادی تولید شوند که براحتی انواع شرایط سخت و کوهستانی را تحمل نموده و زیره آنها نیز از مواد محکم و سختی ساخته شوند.

در سال 1937 ویتال شرکت خود را در شهر لمباردی، شمال ایتالیا تأسیس نمود و تصمیم گرفت که زیره لاستیکی و بدون لغزش با کیفیت بالا را تهیه کند. پس از دو سال و انجام انواع مختلفی از آزمایشات بر روی انواع لاستیک، توانست تولیداتش را راه اندازی نمود و با بدست آوردن اولین حق ثبت اختراع خود شروع به تولید انواع زیره برای کفش های کوهنوردی کرد. ویتال با الهام از نام و نام خانوادگی خودش، شرکت خود را ویبرام (Vibram) نامید. و بدین ترتیب زیره های لاستیکی کفش ها ویبرام نامیده شدند و از این زیره ها در زیره ه کفش های کوهنوردی استفاده می شد بطوریکه در سال 1954 برای اولین بار تیمی از کوهنوردان ایتالیایی با استفاده از این زیره ها در کفش هایشان، توانستند با موفقیت قله K2 دومین قله بلند روی زمین با ارتفاع ۸٬۶۱۱ متر، در منطقه قره‌قروم در رشته‌ کوه ‌های هیمالیا را صعود کنند و نام این برند ایتالیایی را جهانی سازند.

ویبرام رفته رفته موانع را پشت سر گذاشت و توانست به سکوی جهانی راه یافته و خود را در این مسیر به جهانیان معرفی نماید. ویبرام در دهه 1990 زیره های سازگار با محیط زیست را به بازار عرضه کرد که از ضایعات صنعتی ساخته می شد و بسیار محکم و بادوام تر از قبل بودند. در سال 1998، یک مرکز تولیدی در چین احداث نمود و چهار سال بعد هم در میلان ایتالیا، یک آزمایشگاه خلاق برای کشف و طراحی امکانات جدید برای طراحی زیره های ویبرام را تاسیس کرد. بدین ترتیب ویبرام در سال های 2008 و 2012، اقدام به راه اندازی فروشگاه هایی در بوستون، برزیل، میلان و سایر کشورهای جهان نمود.

امروزه دیگر زیره های تولیدی شرکت ویبرام، در ایتالیا، ایالات متحده و برزیل توسط هزاران تولید کننده کفش مورد استفاده قرار می گیرد و دیگر مورد استفاده این زیره ها، مختص کفش های کوهنوردی نبوده، بلکه در بیشتر کفش های ورزشی، نظامی، ورزشی، پیاده روی و حتی کفش های کلاسیک مردانه و زنانه نیز کاربرد دارد. الگوهای خاص طراحی شده زیره های ویبرام، بر پایه ضریب اصطکاک بالا، سبکی و انعطاف پذیری که دارند، کاملا مورد اطمینان بوده و به شما این امکان می دهند تا در هر شرایطی، به راحتی قدم بردارید.

بنابراین شما چه در طبیعت باشید و چه در داخل شهر، کفش شما باید از پاهایتان در برابر شرایط بیرونی به خوبی محافظت کند و به شما این اجازه را بدهد که با خیال راحت قدم هایتان را بردارید. همچنین زیره کفش ها هم برای ایمن سازی و محافظت پاهایتان از شرایط بیرونی بسیار مهم هستند و چه در برابر سرما، رطوبت و لغزش بر روی سطوح و مخصوصا حفظ تعادل، محافظت نموده و برای شما راحتی و آرامش ایجاد کنند. زیره های ویبرام علاوه بر اینکه در برابر سطوح سخت مانند صخره، سنگ و شن ها مقاوم بوده و با بیشتر شرایط سخت در سطح زمین ها همانند یک چسب محکم، سازگار بوده بلکه طراحی های منحصر بفرد شکاف های موجود در زیره های ویبرام، عملکرد خود را در زمین های گل آلود از خود نشان داده و پشتیبان امن و ایمنی برای شما هستند. زیره های ویبرام از ورود باران و برف به داخل کفش ها نیز جلوگیری می کنند. با این وجود، باید همیشه نکات ایمنی را در نظر داشته باشید.

زیره های ویبرام با توجه به درجه سختی آنها به چهار گروه دسته بندی می شوند. گروه اول زیره هایی که برای فعالیت های روزمره و پیاده روی شهری است. گروه دوم از سختی بالاتری برخوردار بوده و برای پیاده روی در کوهستان و کوه نوردی در نظر گرفته شده اند. گروه سوم، زیره هایی که برای فعالیت های کوهنوردی با دشواری متوسط ​​و بالاتر مناسب بوده و نهایتا گروه چهارم از زیره های شرکت ویبرام، برای همه شرایط کوهنوردی قابل استفاده هستند. همچنین امروزه ویبرام مدل های مختلفی از زیره های منحصر بفرد خود را در سطوح مختلف و به طور خاص برای موتورسواران، دوچرخه سواران، اسکیت بورد سواران، گلف بازان، شکارچیان، آتشنشانان و حتی برای کاشفین قطب ها طراحی و ارائه کرده است. برخی از زیره های بسیار خاص ویبرام، براحتی می توانند تا 250 درجه سانتیگراد بالای صفر و برخی دیگر در دمای منفی 40 درجه زیر صفر، با موفقیت انعطاف پذیری خود را حفظ می کنند. در نهایت بیشتر شرکت های تولید کننده کفش در دنیا، به عنوان یک قاعده کلی از زیره های تولید شده در ویبرام را برای کفش های خود استفاده می کنند.

ترجمه و طراحی: عباس احمدی

این پست دارای ۱۲ نظر است

  1. مصطفی

    آقا سلام من یک زیره برا کفش کوهنوردی میخوام باید از کجا تهیه کنم ؟؟

    1. مدیر فروشگاه

      سلام
      به این راحتی نیست
      چئن زیره ها مثل امضا منحصربفرد هستند
      هر قالب زیره منحصر بفردی داره
      به عبارت دیگر زیره وقالب باید با هم همخوانی داشته باشند

  2. مینا

    من دنبال زیره کفش ویبرام و قیمت اون هستم. ولی اینجا حرفی از این موضوع گفته نشده. برخلاف عنوانی که در صفحه اصلی دیده میشه

    1. مدیر فروشگاه

      متاسفانه داخل بازار موجود نیست
      بخاطر همان اشاره ای نشده

  3. علی

    سلام مینا لطفا یه سر به فروشگاه اینترنتی لاوان بزن که خودشون کفش با زیره ویبرام تولید میکنن و ممکنه که زیره کفش شما رو عوض کنن یا اگه لازم داشته باشین یه زیره بهتون بفروشن

  4. ناشناس

    کلا لاوان برند بی کیفیتی هست زیرش هم زیره ویبرام ایتالیا نیس تولید همینجاس

  5. ناشناس

    سلام زیره ویبرام میتونم پیدا کنم یا میتونید معرفی کنید؟

    1. Arash Khadem

      سلام
      خیلی سخت پیدا میشه

  6. سلامی

    سلام. خسته نباشید. زیره کفش فورلی که تولید می کنید مال ترکیه هست؟

    1. Arash Khadem

      سلام بله درسته
      بسیار با کیفیت هست

دیدگاهتان را بنویسید