آتیلا کوواچس (Attila Kovács) استاد، کفش دست دوز در مجارستان

آتیلا کوواچس (Attila Kovács) در اورادا (Oradea) بدنیا آمد و عملا در کارگاه کفش پدرش بزرگ شد و در آنجا یاد گرفت که با تمام دشواریها و زیبایی هایی که در طراحی، دوخت و تولید کفش وجود دارند، عاشق این حرفه گردد. بعد از رفتن به مدرسه در اورادا و ناجی زالونتا، تحصیلاتش را در دبراسن ادامه داد و تصمیم گرفت تا سنت دیرینه خانوادگی خود را در پیش گرفته و تبدیل به یک کفش دوز ماهری، همانند پدربزرگ و پدرش گردد. همه اسرار، رموز و عشق به حرفه را از پدرش به همان روشی که او زمانی توسط پدربزرگش آموزش دیده بود، را آموخت. نهایتا در سال 1991 کارگاه خودش را در شهری کوچک در 200 کیلومتری پایتخت مجارستان تاسیس و به سنت همیشگی خانوادگی خود ادامه داد و از آن زمان در جهت یادگیری و بدست آوردن فوت و فن، رموز و اسرار این صنعت، تا کنون تمام سعی و تلاش خود را بکار بسته و توانسته به یکی از چهره های مشهور در این صنعت تبدیل گردد.

آتیلا به طور مرتب در تمام مسابقات بین المللی و ملی حرفه ای صنعت کفش شرکت نموده و تا کنون به موفقیت های چشمگیری دست یافته  و توانسته است تا صنعت خانوادگی خودش را به رخ جهانیان بکشد و امیدوار است تا تمام تجربیات و دانشش را به فرزندان دلبندش هم منتقل نماید.

هر سه سال یکبار، مسابقات قهرمانی دوخت کفش های تمام دست دوز اروپا، در ویسبادن (Wiesbaden) آلمان برگزار می شود و تولید کنندگان کفش فقط و فقط می توانند با استفاده از کفش هایی که بتوسط دست تولید شده است، در این مسابقات شرکت کنند و آثار بی نظیر تمام دست دوزشان، بر اساس جنبه های هنری، زیبایی شناختی و حرفه ای بتوسط داوران بین المللی حرفه ای ارزیابی می شوند.

آتیلا در رقابت های بی نظیر این مسابقات توانسته است سه مدال طلا، یک مدال برنز، دو جایزه ویژه و جایزه بهترین کفش جهان را در دو بخش کفش های مردانه و زنانه بدست آورد و موفق ترین رقیب تاریخ قهرمانی کفش های تمام دست دوز اروپا باشد. آتیلا در کارهای بی نظیر خود، معمولا برخی از نمادهای مربوط به کشور مجارستان را به نمایش می گذارد و اکثر این کارها، در مسابقات بین المللی برنده جایزه شده اند. رنگ های غالب کفش های دست دوز آتیلا، قهوه ای سوخته و سایه های آن بوده  که به کفی کفش به صورت خاصی دوخته می شوند

جدیدترین کفش های آتیلا از چرم گوساله تخت دوخته شده اند که هیچ دوخت و یا اسپلیتی در قسمت رویه آن موجود نیست. در بعضی از کفش های او نمادهای کشور مجارستان، حک یا منبت کاری شده و در پاشنه های کفش های او نیز از سایر نمادها استفاده شده اند. از رنگ های قهوه ای مایل به قرمز برای بوت های زنانه و از رنگ های قرمز شرابی برای بوت های مردانه استفاده می کند. در بعضی از کفش های خود از پوست ماهی های مخصوص رودخانه آمازون آمریکای جنوبی استفاده می کند و حتی در پاشنه های بعضی از کفش های بی نظیرش، گردو و استخوان هم بکار می برد. آتیلا برای مشتریانش در سراسر جهان کفش می دوزد. آتیلا از قسمت وسیعی از چرم های خاص مانند لقمه ماهی، کوسه، شتر مرغ، مارماهی، مار پیتون، تمساح، خوک آبی، کروکودیل و مارمولک  استفاده نموده و حدود شش هفته طول می کشد تا کفش های درخواست شده مشتریانش را دوخته و تحویل دهد.

ترجمه و طراحی: عباس احمدی

دیدگاهتان را بنویسید