ایگور سوچنکو (Igor Suhenko) استاد، کفش دست دوز در صربستان

ایگور سوچنکو به سال 1965 در شهر بلگراد، صربستان بدنیا آمد. وی از دانشکده طراحی فارغ التحصیل شد و در سال 1988 با کارخانه های مختلف تولید کفش شروع به کار کرد. بالاخره در سال 1994 کارگاه تخصصی تولید کفش خود را تأسیس کرد. او از تکنیک دوخت دستی زیره به کفی کفش، در کلیه کارهای خود استفاده می نماید و همیشه می توان کفش های کار شده با این تکنیک را تشخیص داد زیرا درز در حال عبور از کفی کفش، در داخل آن قابل مشاهده می باشد و اصطلاحا به این روش (Blake construction) می گویند.

ایگور همیشه برای ساخت کفش های خود از چرم های با کیفیت گوساله، بز و برخی از پوست های عجیب و غریب را انتخاب کرده و تولید کفش های ایگور بین 30 الی 60 روز به وسیله دست و با دقت بسیاری دوخته می شود  بطوریکه کفش های دست دوز او هم از لحاظ کیفیت، جزئیات و هم از لحاظ زیباشناسی در رده های بسیار بالایی ارزیابی می گردند. ایگور دارای نگاه، طراحی و استیل منحصر بفرد خود بوده و آن را کاملا خارج از کلیشه های عادی و مرسوم دنیا، در کارهای بی نظیر خود نمایان می سازد.

عمده کفش های ایگور سفارشی است و هر از گاهی هم می بایست به تعمیر کفش های قدیمی تولید شده خودش بپردازد و در طول هفته روزهایی را برای تولید کفش و روزهایی را هم برای تعمیر کفش اختصاص می دهد زیرا که به گفته خودش نمی شود همزمان تولید و تعمیرات را یک جا انجام داد زیرا که این موارد نیاز به توجه کامل و صرف وقت و انرژی دارند.

کیفیت از نظر ایگور پیوند مواد با کیفیت و تولید نفیس صنایع دستی است. این موارد باید همراه با طعم خوب و زیبایی شناسی و همچنین راحتی باشند، او می گوید” نباید از ارگونومی که نقش بسیار مهمی در تولید هر نوع محصول با کیفیت ایفا می کند، غافل شویم. من نمی توانم هیچ قاعده ای را در شناخت کیفیت بالا قرار دهم و دستورالعمل نحوه تشخیص محصول با کیفیت بهتر را ارائه ندهم. به عبارت ساده تر، این احساس را هنگام نگه داشتن یا لمس محصول با کیفیت بالا، یا آن را دارید یا ندارید.”

ایگور استادان کفش های دست دوز ژاپن را مورد تحصین قرار می دهد و سخت کوشی، کاردستی دقیق و روش کلاسیک در تولید هر محصول از طریق سنت ژاپنی را مورد تعریف و تمجید قرار می دهد.

ترجمه و طراحی: عباس احمدی

دیدگاهتان را بنویسید