کفش های عظیم قیچی ساز در 14 قله هشت‌ هزار متری‌ دنیا

عظیم قیچی‌ساز متولد دوم شهریور ۱۳۶۰ در تبریز، تنها هیمالیانورد ایرانی است که توانسته به همه 14 قله هشت هزار متری دنیا صعود کرده و به عضویت باشگاه هشت‌ هزار متری ‌ها در بیاید. در این میان تنها ۱۶ نفر در جهان موفق به صعود بدون اکسیژن به این چهارده قله مرتفع دنیا شده اند و عظیم قیچی‌ساز کوهنورد توانمند ایرانی توانسته نام خود را به عنوان هفدهمین کوهنورد در این فهرست جهانی به ثبت برساند.

حال سوال این است که عظیم قیچی ساز با چه کفش هایی این صعودها را انجام داده است؟ کفش‌هایی که ١١۵٩۶۵ متر در ۱۴ قله مرتفع دنیا عظیم‌ قیچی‌ ساز را همراهی کرده اند چه نام دارند؟ ساخت کدام کشور هستند؟ سعی کرده ایم به این سوال ها جواب داده و به معرفی کامل شرکت سازنده کفش های این ابر مرد ایران زمین بپردازیم. لازم است تا از طرف کل مجموعه صنایع چرم سی سی، از ایشان کمال تشکر و قدرانی را داشته و امیدواریم در همه مراحل زندگی شاد و سلامت باشند.

در سال 1920 برند میلت (Millet) و همسرش در شهر سن فونز (Saint-Fons) در منطقه رون آلپ (Alvernia-Rodano-Alpi) فرانسه با 10 کارمند شرکت میلت (Millet-équipementier sportif) را اداره می کردند که در حال تولید کیسه های معمولی خرید و بسته های خرید روزانه بود. به تدریج نام میلت بر سر زبان ها افتاده بود. در سال 1928 آنها به شهر آنسی (Annecy) بزرگترین شهر بخش هاوت-ساووی (Haute-Savoie) در منطقه اوورگن-رون-آلپ (Auvergne-Rhône-Alpes) در جنوب شرقی فرانسه، نقل مکان کرده و درست در آن زمان بود که کم کم به توسعه ساختارهای موجودی و ارتقاء امکانات لازم پرداخته و تولید کوله پشتی را آغاز کردند.

در سال 1936 با درگذشت مارک میلت، دو پسرش رنه (René) و ریموند (Raymond) به همراه مادرشان سکان مدیریت و تولید شرکت میلت را بدست گرفته و با مشاوره گرفتن از اکثر کوهنوردان مشهور و معروف آن زمان، کم کم مشهور می شوند. نقطه عطف کمپانی میلت زمانی بود که در سال 1946 رنه میلت، با عضویت خود در باشگاه آلپ فرانسه (CAF-Club Alpin Français)، با کوهنورد مشهور فرانسوی لوئیس لاچنال (Louis Lachenal) آشنا می شود.

لویس در 3 ژوئن 1950 با همراهی کوهنورد فرانسوی موریس هرزوگ (Maurice Herzog) قله 8091 متری آناپورنا (Annapurna) را در نپال (Nepal) با استفاده از کوله پشتی های ساخت شرکت میلت صعود می کنند و راه را برای شهرت جهانی میلت باز می کنند. حالا دیگر شرکت میلت علاوه بر تولید انواع کوله پشتی برای صعود کوهای بلند و مرتفع، تولید کوله پشتی های مخصوص سنگ نوردی را شروع می کند و بدین ترتیب میلت به یک شرکت بزرگ جهانی تبدیل شده و به یکی از حامیان مالی کوهنوردان مشهور تبدیل می گردد.

در سال 1959 ریموند میلت از طریق توزیع کننده شرکت با کوهنورد مشهور ایتالیایی والتر بوناتی (Walter Bonatti) ملاقات می کند. والتر به دلیل صعود های شاخص خود مانند صعود انفرادی (solo climb) از مسیر جدید دیواره جنوب غربی اگوی د درو (Aiguille du Dru)، نخستین صعود گاشربروم ۴ (Gasherbrum IV) در سال ۱۹۵۸ و نخستین صعود انفرادی زمستانی رخ شمالی ماترهورن (Matterhorn) معروف بود. و بدین ترتیب والتر بوناتی اولین مشاور فنی شرکت میلت می شود.

در سال 1960 راه برای بازارهای داخلی و خارجی شرکت میلت بازتر می شود و میلت براحتی پله های موفقیت و شهرت جهانی را برای خود می پیماید تا اینکه در سال 1963 میلت با تولید تسمه ها و بندهای پلاستیکی و در سال 1964 با اقدامی بی نظیر به تولید کوله پشتی هایی از پارچه های پلاستیکی پرداخته و آنها را جایگزین انواع کوله پشتی های پارچه ای و نخی موجود در بازار می کند و راه خود را بیش از پیش برای شهرت جهانی باز می کند. میلت در آنسی (Annecy) کم کم برای تولیدات خود دیگر جا نداشت و تولید با مشکلات عدیده ای روبرو می گردید، بدین ترتیب در سال 1975 کارخانه دیگری در 75 کیلومتری محل فعلی خودشان در شهر فرونتنکس (Frontenex) استان ساووآ (Savoie) منطقه اوورگن-رون-آلپ (Auvergne-Rhône-Alpes) فرانسه احداث کرده و به تولیدات بی نظیر خود ادامه دادند.

در سال 1977 با راه اندازی دامنه وسیعی از لباس های پیاده روی، اسکی و مخصوصا لباس کوهنوردی برای کوههای بلند و مرتفع از جنس گورتکس (Gore-Tex) در کنار تولید انواع کوله پشتی، قدم دیگری را در جهت پیشرفت هر چه بیشتر تنوع محصولات و تجارت جهانی خود برداشت. در سال های 1980 و 1981 رنه (René) و ریموند (Raymond) هر دو بازنشسته شده و در 6 فوریه 1995، شرکت Millet ، بتوسط شرکت فرانسوی لافوما (Lafuma) خریداری می شود.

شرکت لافوما (Lafuma) در سال 1930 توسط برادران لافوما (Victor, Alfred and Gabriel Lafuma) راه اندازی شد. آنها از ابتدا به تولید کوله پشتی پرداختند و در سال 1936 بود که لافوما با اختراع کوله پشتی با قاب فلزی خود، باعث موفقیت و محبوبیت خود شده و توانست این محصول را ابتدا به ارتش و سپس به کوهنوردان عرضه نماید. علاوه بر آن لافوما در تولید تخصصی انواع محصولات و لوازم کوهنوردی مانند کفش، کیسه خواب و لباس کوهنوردی فعالیت می نماید، و بدین ترتیب بود که شرکت لافوما سکان تولید محصولات متنوع تولید شده در کارخانجات خود و شرکت میلت را بدست گرفته و تا به امروز توانسته اند اعتبار ویژه ای را در زمینه کوهنوردی به دست آورده و آوازه شهرت خود را به گوش تمام جهانیان برسانند. در سال 1998 شرکت لافوما با افتتاح خط تولیدی دیگری برای تولید انواع کفش های کوهنوردی با برندهای وان اسپورت (One Sport) و ریوری (Rivory) و میلت (Millet) بخش بزرگی را ایجاد می کند که رفته رفته توانسته است فروش بسیار زیادی را در کفش های کوهنوردی به خود اختصاص بدهد.

اما در سال 2014 شرکت کالیدا (Calida) سهام  60 درصدی و در سال 2018 سهام 87.70 درصدی از شرکت لافوما (Lafuma) را خریداری کرده و بدین ترتیب شرکت لافوما (Lafuma) و کل شرکت های زیر مجموعه آن در اختیار خود گرفت. کالیدا در شهر سورسه (Sursee) در ایالت لوسرن (Canton of Lucerne) در کشور سوئیس (Switzerland) مستقر بوده و کالیدا با خریداری برند فرانسوی Aubade در سال 2005 پیشرو در تولید تخصصی و بسیار لوکس انواع  لباس زیر زنانه، جوراب شلواری، لباس راحتی، پیراهن، لباس بافتنی و همچنین لباس شنا می باشد. کالیدا در کشورهای سوئیس، آلمان، اتریش، لوکزامبورگ، هلند و فرانسه دارای فروشگاههای بزرگ بوده و در 70 کشور جهان محصولات خود را از طریق فروشگاههای خرده فروشی بفروش می رساند. همچنین کالیدا در مجارستان، آلمان، هندوستان، پرتغال، تونس و کشورهای مختلف اروپایی، کارخانه تولید محصولات دارد.

ترجمه و طراحی: عباس احمدی

دیدگاهتان را بنویسید