موزه سیسی در اتریش

موزه سیسی در قصر سلطنتی هوفبرگ (Hofburg) اتریش واقع شده و در زبان محلی به آن قلعه دربار می گویند. این قصر در دوره قرون وسطایی ساخته شده است. هوفبرگ یکی از قصرهای سلطنتی اتریش است، این قصر ترکیبی است از بخش‌های مختلف قدیمی‌ترین بخش قصر که در قرن سیزدهم ساخته شده، مجموعه هسته اصلی موزه تاریخ هنر که از سال ۱۸۸۹ به بعد در این قصر پایگذاری شد. کتابخانه ملی اتریش و موزه سی سی نیز در محوطه این کاخ قرار دارند.

ملکه الیزابت اتریش
ملکه الیزابت اتریش

در موزه سیسی بسیاری از لوازم شخصی که متعلق به ملکه الیزابت اتریش (Empress Elisabeth of Austria) هستند و برای نشان دادن شخصیت واقعی و زندگی افسانه ای او، همه روزه در معرض نمایش بازدید کنندگان قرار داده شده اند. این اشیاء عبارتند از: دندان شیری او (فقط در موارد خاص نمایش داده می شود)، لباس تاج گذاری، الماس های ستاره سیسی، چترها، بادبزن ها، عصاها، دستکش ها، انواع لباس ها، ظروف نقره، لوازم آرایشی، لباس های مجلسی، جعبه کمک های پزشکی (در هنگام مسافرت با خود همراه می برد)، کیف مسافرتی، کفش ها، شیشه شیر و حتی شناسنامه سیسی.

ملکه الیزابت اتریش (Empress Elisabeth of Austria) در24 دسامبر 1837 در شهر مونیخ (پادشاهی باواریا) در خانه سلطنتی بایرن ویتلسباخ (Bavaria house of Wittelsbach) متولد شد و به او نام مستعار سیسی (Sisi) گذاردند. سیسی فرزند چهارم دوک ماکسیمیلیان جوزف (Duke Maximilian Joseph) در بایرن و پرنسس لودوویکا (Princess Ludovika of Bavaria) از بایرن و خواهر نیمه دوم پادشاه لودویگ اول (KingLudwig I) از بایرن بود.

سیسی و خواهر و برادرهایش در محیط عاری از کاخ و سلطنت و بدون ساختار پادشاهی رشد کردند تا حدی که حتی سیسی دروس خود را برای رفتن به سواری در حومه شهر رد می کرد. در شانزده سالگی با پسر عموی خود فرانتس یوزف یکم (Emperor Franz Joseph I) ازدواج کرد و با این ازدواج، او بیشتر و بیشتر به زندگی رسمی خود نزدیکتر شد، اما سیسی آمادگی لازم را نداشت و بحدی که از این زندگی اصلا لذت نمی برد.

سیسی به شدت به پدر و مادرش، به ویژه مادرش وابسته بود و هنگامی که یک نقش بزرگسالی با تعهدات و محدودیت های غیرمعمول به او تحمیل شد، در جستجوی هویت شخصی خودش بود. او در زندگی جدیدش کنترلی نداشت و نتوانست خودش را هم همسر امپراتور و هم یک مادر جوان معرفی کند. در نتیجه، او با عدم تعهدات خود سعی در بازآفرینی کودکی خود را داشت.

سیسی کم می خوابید و شبها تا دیر وقت مشغول خواندن و نوشتن بود. وی علاقه خاصی به تاریخ، فلسفه و ادبیات داشت. او با نوشتن شعرهایش که از هانریش هاین (Heinrich Heine) شاعر متفکر سیاسی و افراطی اهل آلمان الهام گرفته بود، سعی می کرد تا برای خودش نام و مقامی ایجاد نماید و تا حدی که افکار و خواسته های صمیمی خود را در تعداد زیادی از شعرهای عاشقانه خودش بیان کرده است.

بالاخره سیسی در 21 آگوست 1858، پسرش رودلف (Rudolf, Crown Prince of Austria) را بدنیا آورد و او به یک وارث، برای پادشاهی آینده اتریش تبدیل شد. با همه وجود متاسفانه سلامتی‌ سیسی تحت فشار نوع زندگی‌ اش به خطر افتاده بود و اغلب برای کاهش استرس بیش از حد خودش، به مجارستان سفر می‌ کرد و این نزدیکی و سفرهایش به مجارستان تا حدی گسترش یافت بود که او به ایجاد امپراطوری اتریش – مجارستان در سال 1867 کمک بسیاری نمود. سیسی ملکه اتریش، مجارستان، کرواسی و بوهم بود.

در سال 1889 با خودکشی پسر سیسی که عاشق رونس ماری وتسرا (Baroness Marie Alexandrine von Vetsera) بود ضربه روحی بزرگی را به سیسی وارد کرد به صورتی که سیسی اصلا همانند سابقش نشد و او تمام وظایف خانوادگی و سلطنتیش را کلا رها کرده و به مسافرت پرداخت. اغلب سیسی در بیشتر سفرهایش از همراهی پلیس و داشتن محافظ سر باز می ‌زد و به همین علت از طرف مردم، مورد تحسین واقع شده بود.

در روز شنبه 10 سپتامبر 1898 او و خدمتکارش تصمیم داشتند با کشتی بخار از شهر ژنو به شهر مونترو سفر کنند. هنگامی که آنها منتظر سوار شدن به کشتی بودند، لوییجی لوکنی (Luigi Lucheni) یک آنارشیست 25 ساله ایتالیایی به سمت او دویده و با استفاده از یک سوزن نوک ‌تیز، سیسی را از ناحیه سینه‌ اش زحمی کرد. او را به هتل محل اقامتش بردند اما متاسفانه با همه سعی و تلاش دکترها، به علت جراحت عمیق وارده، سیسی بعد از ظهر همان روز در شهر ژنو سوئیس درگذشت.

سیسی به خاطر کارهای خیرخواهانه اش بسیار مشهور بود و این را در وصیت نامه خودش به صراحت نوشته بود که باید بخش بزرگی از مجموعه جواهراتش فروخته شده و درآمد حاصل از آن، برای سازمان های مختلف مذهبی و خیریه خرج گردد.

در سال 2002 و برای بزرگداشت ملکه سیسی، جاده توریستی بنام جاده سیسی شکل گرفت، یک مسیر سفر به شهرهای منتخب، قلعه ها، کاخ ها، پارک ها و مکان هایی که با زندگی بی قرار این ملکه پیوند ناگسستنی دارند. جاده سیسی شامل یک مسیر فرهنگی از بایرن تا دریای یونان است. زندگی سیسی، ملکه اتریش و مسافر پرشور، هزارتوی هزاران مسیر بوده و باید امروزه او را یک جهانگرد نامید.

جاده سیسی به مراحل زیادی از زندگی ملکه اتریش اشاره می کند، زنی با عشق ذاتی به طبیعت. این مسیر فرهنگی تاریخی لا لا سیسی (la la Sisi) برای مسافرین و همچنین توریست هایی که از شهرهای بزرگ و کوچک عبور می کنند، بسیار مناسب است تا اتاق ها و بناهای زیبا، موزه های شناخته شده و مخصوصا کمتر شناخته شده و مکانهای با نشاط و سرسبز را ببینند.

جاده سیسی از اتریش شروع شده و بعد به مجارستان، ایتالیا تا ساحل دریای آدریاتیک، جزیره کورفو یونان و نهایتا به سوئیس منتهی می شود، جایی که زندگی ملکه اتریش در سال 1898 به پایان ناگهانی خود رسید. با این وجود، هنوز هم افسانه سیسی ادامه دارد.

©صنایع چرم سی سی / گردآوری، ترجمه و طراحی: عباس احمدی

دیدگاهتان را بنویسید