تبریز ، قطب بزرگ صنعت چرم ایران است

از مجموع کارگاه‌های تولید چرم سبک و سنگین در کشور ۳۶۰کارگاه چرم سنگین در تبریز، ۳۷کارگاه سبک و سنگین در تهران و ۲۷کارگاه چرم سبک در مشهد است.

مدیرعامل شهرک صنعتی چرمشهر و رئیس انجمن چرم استان آذربایجان شرقی گفت: تبریز مرکز چرم ایران است.

مهدی امینی با اعلام مطلب فوق افزود: از مجموع کارگاه‌های تولید چرم سبک و سنگین در کشور ۳۶۰کارگاه چرم سنگین در تبریز، ۳۷کارگاه سبک و سنگین در تهران و ۲۷کارگاه چرم سبک در مشهد است. (چرم سنگین همان چرم گاوی مناسب برای رویه کفش و چرم سبک چرم بز و گوسفند است که در آستر کفش چرمی استفاده می‌شود)، اما با وجود آنکه کالاهای کشاورزی و دامی از مالیات برارزش افزوده معاف هستند، اکنون صنایع چرم مجبور به پرداخت ۹درصد مالیات برارزش افزوده هستند و تا‌کنون قادر نبوده‌اند ریالی از این مالیات پرداختی را از تولید‌کنندگان کفش دریافت کنند.

«تبریز مرکز چرم ایران است»

مهدی امینی، نوسازی ماشین‌آلات تولید چرم را از دیگر نیازهای این صنعت دانست و افزود: با شکل‌گیری بحران صنایع چرم در دنیا، دولت ترکیه وام با بهره ۴درصدی و دوره بازپرداخت پنج‌ساله را به تولید‌کنندگان پرداخت کرد که با خرید ماشین‌آلات به‌روز از ایتالیا، صنعت چرم این کشور متحول شد اما تولید‌کنندگان چرم تبریز با دریافت وام با بهره ۲۸درصدی، تنها قادر به خرید ماشین‌آلات دست دوم از چرمسازان ترکیه‌ای شدند.

امینی، با بیان اینکه اکنون یک کفش چرم با ۲فوت مربع چرم تولید می‌شود، گفت: قیمت هر فوت چرم ۷هزار تومان و در نهایت برای تولید یک کفش ۱۵هزار تومان چرم نیاز است، همچنین هزینه زیره چرمی و آستری هر کفش ۱۵هزارتومان و هزینه دستمزد و وسایل تولید نیز ۱۵هزار تومان است و قیمت تولید یک کفش را حداکثر به ۵۰هزار تومان و با درنظر گرفتن سود ۵۰هزار تومانی به ۱۰۰هزار تومان می‌رساند اما این کفش در بازار به نرخ ۲۰۰تا ۳۰۰هزار تومان فروخته می‌شود.

مهدی امینی مدیرعامل شهرک صنعتی چرمشهر و رئیس انجمن چرم استان آذربایجان شرقی

رئیس انجمن چرم استان آذربایجان شرقی افزود: واردات چرم قاچاق ترکیه‌ای مشکل دیگر تولید‌کنندگان است، تعرفه ۴۰درصدی واردات چرم موجب شده تا واردکنندگان با ورود یک کانتینر چرم با برگ سبز گمرکی، بقیه چرم قاچاق وارداتی را در پوشش این چرم واردات رسمی در کشور عرضه کنند. به‌نحوی که اکنون سهم چرم تولید داخل از بازار ۷۰درصد و ۳۰درصد متعلق به چرم قاچاق است.

دیدگاهتان را بنویسید