خانم ویویان ساسکیا (Vivian Saskia) آلمانی، استاد کفش دست دوز مردانه

یک کفش سفارشی منحصر به فرد، غیرقابل توصیف و غیرقابل تکرار، نه تنها برای پوشیدن و راه رفتن خوب و مفید است بلکه، به شما کمک می کند تا زندگی خوبی داشته باشید مخصوصا وقتی که کفش بتواند شخصیت شخص پوشنده را منعکس نماید. خانم ویویان ساسکیا (Vivian Saskia Wittmer) مانند سایر افراد، یک صنعتگر نیست. او این تفاوت را دارد که یک زن هنرمندی است که یک کار تخصصی مردانه را با استعداد فراوانش اداره می کند. مهمتر از همه، او واقعا عاشق کارش است.

ساسکیا از سنین جوانی به ساخت کفش مردانه علاقه فراوانی داشت. ساسکیا با عزم بسیار راسخ خود تصمیم گرفت تا بالاخره شغل خودش را بسازد. پس از اتمام تحصیلات هنری، ساسکیا کار ساخت کفش های دست دوز مردانه را در آلمان با شروع کارآموزی در کارگاه بنیامین کلمان (Benjamin Klemann) استاد کفش های چرمی دست دوز در برلین آلمان را به مدت سال با کار طولانی روزانه آغاز کرد.

پس از گذشت چند سال و مسافرت به سایر کشورهای اروپایی و کار و تحقیق به عنوان کارآموز در بهترین کارگاه های تولید کفش، بالاخره در فلورانس ایتالیا با استفانو بمر (Stefano Bemer)، استاد مشهور کفش های دست دوز ایتالیایی آشنا شد و استفانو قبول کرد تا هنر و تخصصش را به ساسکیا یاد دهد. ساسکیا به مدت سه سال در آنجا ماند و کلیه روش های لازم برای دوخت کفش را از استفانو یاد گرفت.

ساسکیا بیش از 15 سال است که کارگاه تولیدی خودش را در قلب فلورانس ایتالیا دایر کرده و کفش های مردانه تمام چرمی را با دست های خود دوخته و تولید می کند. وی مدل خاصی ندارد مشتری نیازهای خودش را به او می گوید و ساسکیا در خواست های مشتریانش را که اغلب از انواع مختلف چرم، مانند چرم گوساله گرفته تا بز، شتر، کوسه و حتی فیل و کانگورو را انتخاب و از آنها کفش هایی بی نظیر می دوزد.

ساسکیا در آتلیه طبقه زیرین کارگاه خود کار می کند و آنجا جایی است که او کفش های بی نظیر خودش را با دقت تمام تولید می کند و حتی چنین دقتی باعث شده است تا بعضی مواقع تولید یک جفت کفش دست دوز تمام چرمی ساسکیا شش ماه طول بکشد. او می گوید: “شکل، خطوط، مدل و سبک کفش ایتالیایی است، تکنیک های روش ساخت کفش انگلیسی و کار کرد و عملکرد کاربردی تولید آن آلمانی است.” خلاصه اینکه، ساسکیا آموزش کاملی در تکنیک (آلمانی) و سبک (ایتالیایی) را از اساتید آلمانی و ایتالیایی خود به ارث برده است.

روش مهم ساخت کفش های سفارشی ساسکیا بدین صورت است که با دقت کاملی به مشتری خود گوش می دهد، از او سوالاتی در مورد محل زندگیش، نوع زندگی و پوشیدن کفش هایش می پرسد تا به بهترین شکل ممکن بتواند برای در خواست های او، کفش مناسبی را توصیه کرده و در نهایت آنها را تولید نماید. ساسکیا روش های مدرن برای نمایش خلاقیت های بی نظیر خود را داراست که این امر به خوبی می تواند باعث جذب مشتری های خارجی (آلمانی، انگلیسی، سوئدی و آمریکایی) شوند و این نکته بسیار مهمی است که همیشه مشتریانش از او قدردانی می کنند. در واقع ساسکیا کفش هایی می دوزد که از زمان و مد نمی افتند.

ساسکیا در سال 2018 جایزه MAM-Maestro d ‘Arte e Mestiere را دریافت کرد و لازم به یاد آوری است که خلاقیت های وی موضوع مقالات و خدمات بیشماری در مجلات مهم مد است. در حال حاضر، ساسکیا با سه همکار صنعتگر خود در کارگاه تولیدیش، کفش های زیبا و بسیار مرتب را بصورت انحصاری برای مشتریان خاص خود تولید می کنند.

©صنایع چرم سی سی / ترجمه و طراحی: عباس احمدی

دیدگاهتان را بنویسید